Rozpouštíme ledy

Vedení porady nebo prezentace, zejména pokud má trvat delší dobu, vyžaduje umění rozptýlit počáteční nejistotu publika, případně oživit pozornost. Technikám, které pomohou publiku získat důvěru a soustředění říkáme icebreakery. Nejčastěji mají podobu her nebo cvičení, existuje jich však celá řada a vybrat to nejvhodnější řešení není jednoduché. Článek proto nabízí několik rad, jak zvolit správný icebreaker.

- Vycházejte z charakteru přítomné skupiny. Starší publikum například nebude vítat namáhavé tělesné aktivity. Každopádně se snažte být neformální. Nikdo z přítomných jistě nebude chtít hledět do očí svému šéfovi a modlit se, že ho napadne politicky korektní odpověď na otázku, jaký je jeho nejdivočejší sen.

- Berte v úvahu čas. Icebreakery zakomponované do celodenní schůze by neměly trvat déle než 15 minut. Máte-li před sebou velkou supinu lidí, zvolte řešení, které usnadní zachování pozornosti bez ztráty produktivního času.

- Přemýšlejte o potřebném úsilí a dovednostech. I když icebreaker může výrazně podnítit kreativitu, neměl by vyžadovat úzce specifické dovednosti (např. znalost tanečních kroků salsy). Sázejte spíše na všeobecné schopnosti a jednoduché role.

- Zvažte využití známých icebreakerů. Pokud zvolíte řešení, které bude většina publika dobře znát, mnohého nedosáhnete. Snažte se přicházet s novými nápady, které publikum zaujmou.

- Klíčem k úspěšnému icebreakeru zůstává samotná realizace. Důležité je předem zajistit potřebné materiály, jasně formulovat instrukce a povzbuzovat publikum. Mělo by si uvědomit, že je skutečnou skupinou, nikoli ve svých řadách pouze vidět několik hyperaktivních jedinců.

-kk-
Zdroj: About Management - část amerického portálu About.com věnovaná managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje About Management