Řízení kreativity (1/2): Očekávejte problémy

Kreativní lidé nemají rádi hierarchii. Pokud chcete, aby vaši kreativní zaměstnanci dobře prosperovali a podávali výkony, musíte jim vytvořit speciální podmínky.

A platí to pro všechny obory – nejen pro film, módu nebo hudbu. Mnoho kreativních pracovníků totiž nalezneme i v novinařině, vědě či IT. Ti všichni musejí přicházet s novými nápady a vytvářet nové věci.

Ilustrační snímek

Kreativní pracovníci vyžadují vysokou míru nezávislosti. Jejich vztah s konvenčními manažery proto bývá docela obtížný. Vy jako manažeři jim musíte umět poskytnout to, co potřebují a přitom nesmíte zapomenout, že kreativní pracovníci jsou často hodně náladoví a silně prožívají své emoce, varují odborníci z mezinárodní obchodní školy INSEAD.

Víte, kde je napětí mezi zaměřením na obchod a těmi, kdo jsou kreativní, opravdu téměř hmatatelné? V oblasti luxusu a módy. V těchto oborech je konkurence opravdu velmi ostrá. A proto jsou zde kreativci pod obrovským tlakem. Musejí splňovat šibeniční termíny a jejich nadřízení po nich chtějí, aby svou práci také náležitě propagovali. Chtějí, aby vytvářeli a budovali dobré, pro obchod přínosné vztahy se zákazníky.

Těžký pracovní život kreativce

Během prvních 10 let své kariéry musel Galliano vytvořit jen 2 kolekce za rok. Před tím, než byl vyhozen ze společnosti Dior, byl zodpovědný za vytvoření 32 kolekcí ročně. Stal se z něho prakticky manažer. Na tuto roli však nebyl nijak připravován. Byl designérem.

Další hvězda designu, Alexander McQueen, řekl, že když byl kreativním ředitelem v Givenchy, bylo to na úkor jeho kreativity. Když kreativci musejí plnit kvóty, jejich kreativita a produktivita se obvykle sníží, což u nich vyvolá ještě další tlak a stres.

-jk-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge

Články v sérii

Aktuální

Řízení kreativity (1/2): Očekávejte problémy

Aktuální

Řízení kreativity (2/2): Bude to peklo, nebo velký úspěch?