Pět tipů, jak si udržet chladnou hlavu i během krizových nebo vyhrocených situací

Skutečné kvality manažera se poznají až ve chvíli, kdy on i jeho tým musí čelit nějaké vyhrocené či krizové situaci. Právě během takovýchto momentů se členové týmu na svého lídra upínají jako na zdroj klidu, rozvahy, racionálního myšlení a pozitivity. A nic z toho se jim samozřejmě nedostane, pokud není manažer schopen udržet si chladnou hlavu. Zde je pět tipů, jak si chladnou hlavu udržet, a to i během stresových nebo krizových situací.

Ilustrační snímek

Tyto tipy přinesl server ToastMasters.org.

Soustřeďte se na své dýchání

V prvé řadě se musíte zaměřit na to, jak dýcháte. Klidný dech je klíčem ke snížení tlaku i tepové frekvence a k celkovému zklidnění vašeho těla i hlavy. Pokud cítíte, že je toho na vás moc, na chvilku se odeberte stranou a udělejte si deset klidných, dlouhých nádechů a výdechů. Soustřeďte se hlavně na výdech, který by měl být dvakrát delší než nádech

Nehledejte viníka, ale řešení

Během toho, co krizi řešíte, byste se měli soustředit na pozitivní věci. Člověk se podvědomě snaží najít ze všeho nejdřív viníka a vyčinit mu nebo odnít zodpovědnost za problém ze svých beder. Vy byste se ale měli snažit tým stmelit. Nehledejte, kdo je za problém zodpovědný, a raději situaci vyřešte. Na hledání příčin a viníků bude čas později.

Mějte předem připravený krizový scénář

Nejlepším způsobem, jak nebýt ve stresu, když přijde krize, je být na tuto krizi připravený. Nejenže budete vědět co máte dělat, ale budete i mnohem klidnější, protože pojedete podle předem stanoveného plánu. Připravit se na všechny možné eventuality samozřejmě nejde. Můžete ale mít připravenou sadu obecných postupů, ze kterých můžete při krizové situaci vybírat a těžit.

Zaměstnejte i své podřízené

Nešvarem řady manažerů je, že jakmile nastane krize, snaží se oheň zažehnávat především sami. Věří, že oni mají ty nejlepší schopnosti, a po hlavě se vrhnout do řešení situace. Týmový problém ale vyžaduje i týmové řešení. Jako manažer musíte tedy i v tuto chvíli efektivně delegovat práci. Rozdělte podřízeným úkoly a jasně všechny seznamte s tím, jak budete problém kolektivně řešit.

Zkuste se od celé situace odosobnit

Zkuste se na problém podívat bez emocí. Jako by se neděl ani vám, ale někomu úplně jinému. Pokuste se od problému odosobnit a myslet čistě racionálně. Takového odosobnění nikdy nedosáhnete stoprocentně. Vyhněte se ale za každou cenu tomu, abyste se nechali strhnout emocemi. Manažer, který na všechny křičí, nadává nebo naopak brečí, svým podřízeným moc velkou oporou asi nebude.



-mm-

Zdroj: Toastmasters International - Nezisková vzdělávací organizace zastoupená  kluby po celém světě. Jejím hlavním cílem je vzdělávání členů v oblasti komunikace, veřejného vystupování a leadershipu.
Zobrazit přehled článků ze zdroje Toastmasters International