Lidskost jako benefit malých a středních podniků?

Jak můžete svým zaměstnancům ukázat, že pro vás nejsou jen číslem

O tom, že spokojenost zaměstnanců má vliv na jejich výkon i loajalitu, není pochyb – dokládají to i četné průzkumy. Mezi nejspokojenější zaměstnance se přitom často řadí pracovníci malých firem, kde panuje téměř rodinná atmosféra a kde mají jednotlivci možnost vyniknout. Svou roli pak hraje i to, jak vedení firem podporuje přátelského ducha týmu.

Jiří Jemelka, majitel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o.

Podle studie náborové firmy Robert Half a konzultační agentury Happiness Works z roku 2017 zaměstnancům ke spokojenosti v práci přispívá zejména to, když mohou být na svou organizaci hrdí, za jejich práci se jim dostává uznání a je s nimi zacházeno férově a s respektem. Do žebříčku nejspokojenějších zaměstnanců studie navíc například vedle pracovníků nad 55 let a zaměstnanců na marketingových a kreativních pozicích zařadila pracovníky firem s méně než 10 zaměstnanci.

Čím to, že jsou pracovníci v menších společnostech spokojenější? Malé a střední firmy sice většinou nemají prostředky na to, aby svým pracovníkům nabízely stejné či podobné benefity a finanční odměny jako velké korporace, mají však lepší podmínky pro to, aby se zde zaměstnanci cítili jako lidé, a nikoliv čísla.

Dejte jim možnost ukázat, co v nich je

Práce pro malé a střední firmy bývá specifická kupříkladu i tím, že se na její celkové kondici odráží úsilí každého člena týmu. V malém kolektivu se každý člověk počítá, a tím pádem mívá na svých bedrech mnohem větší odpovědnost, než kdyby vykonával stejnou funkci ve velké korporaci. Často je též na dané pracovní pozici jediným zaměstnancem, a stává se tak pro firmu nezastupitelným.

Pro někoho to může být odstrašující, ale mnoho lidí naopak taková výzva naplňuje, motivuje a pohání k lepším výkonům. Jejich přičinění je navíc okamžitě znát, je konkrétní a hmatatelné. Lidé jsou rádi, vidí-li za sebou výsledky svého úsilí. Šéfové malých firem mohou této konjugace využít velmi jednoduše, stačí se nebát dát svým pracovníkům volnější ruku.

Majitelé malých firem mají mnohdy pocit, že musejí svůj tým neustále kontrolovat a brát odpovědnost na sebe. Tím však brzy nejen uštvou sami sebe, ale ještě i vysílají k zaměstnancům negativní signály o tom, že nedůvěřují jejich schopnostem a mají je za pouhé nástroje, které mají bezmyšlenkovitě plnit jejich úkoly. To nikomu ke spokojenosti v práci rozhodně nepřidá.

Podporujte přátelskou atmosféru

Ke spokojenosti zaměstnanců též nemalou měrou přispívají vztahy na pracovišti. Malé týmy mají tu výhodu, že není problém, aby se všichni pracovníci navzájem znali a poznávali i na osobní rovině. Přátelství mezi zaměstnanci totiž podle průzkumu analytické společnosti Gallup zvyšuje jejich spokojenost o celých 50 % a u zaměstnanců, kteří mají mezi kolegy nejlepšího přítele, je dokonce sedmkrát vyšší šance, že se svým pracovním povinnostem budou věnovat skutečně naplno.

Pokud tedy firma svým lidem poskytne vhodné podmínky k rozvíjení vzájemných přátelských vztahů, budou z toho profitovat obě strany. Nemusí přitom jít hned o populární team-buildingové akce, ale třeba jen o zbudování příjemných relaxačních zón, kde se členové týmu mohou o přestávkách sejít u kávy a chvíli si „lidsky“ popovídat. K „lidštější“ tváři firmy můžete dopomoci i tím, že nebudete trvat na přísných pravidlech podoby pracovních míst nebo, je-li to povahou firmy možné, na dress-codu.

Novinka jménem happiness manager. Potřebujete ho?

V posledních letech je i v České republice slyšet o trendu jménem happiness manager, který k nám připutoval ze západní a severní Evropy, již delší dobu se uplatňuje i v Japonsku či Koreji. Happiness manager neboli manažer štěstí je osoba na pomezí personalisty, lídra a psychologa, která má za úkol udržovat na pracovišti optimistické naladění a dobré vztahy nebo pomáhat řešit spory.

Využívají jej především velké korporace, případně s ním experimentují rozrůstající se start-upy, pro malé a střední podniky však zpravidla tato pozice není zásadní a její funkci snadno přebere kompetentní lídr.

Shrnutí

Ačkoliv si pod pojmem „lidskost“ můžeme představovat různé věci, faktem zůstává, že malé a střední firmy většinou působí na své zaměstnance lidštěji než velké firmy a korporace a menší podniky tento „lidský“, méně formální přístup mohou snadno zúročit jako konkurenční výhodu. Přesto i v tomto případě platí, že extrémy škodí. Často by se tak obecně dalo říci, že malým firmám by prospělo trochu více formálnosti a velkým naopak trochu více lidskosti.