Jak zaujmout pozici (bez)moci?

   Zobrazit dvojjazyčně czechenglish   Vytisknout

Zajímá vás, jak řeč těla ovlivňuje to, jak nás vnímají ostatní a zároveň i to, jak vnímáme sami sebe? Pak možná již znáte populární sociální psycholožku Amy Cuddyovou z Harvard Business School a její TED talk s názvem Your body language shapes who you are. Jedná se o vystoupení z roku 2012, které na internetu zaznamenalo již více než 16 milionů shlédnutí, a řadí se tak do první pětky nejúspěšnějších TED talks všech dob. Amy Cuddyová v něm představuje svůj koncept, který nazývá „power posing“ (zaujímání pozic moci).

Studuji předsudky a Učím na obchodní škole, kde panuje soutěživá atmosféra, takže je přirozené, že se zajímám o rozložení moci. Zajímám se hlavně o neverbální projevy moci a převahy,“ říká Cuddyová v úvodu svého vystoupení. Již z říše zvířat je patrné, že projevy moci zahrnují roztahování se a otevírání se. Projevy bezmoci jsou naopak schoulení, zmenšení. U člověka je to stejné.

Společně s mou hlavní spolupracovnicí Danou Carney z Berkeley jsme chtěly zjistit, jestli to lze předstírat, dokud to nedokážete. Jestli to můžete jen na chvíli zkusit a skutečně změnit výsledky svého chování tak, abyste se cítili mocnějšími.“ Víme, že mysl dokáže měnit naše těla, mohou však těla měnit naši mysl? Ukázalo se, že ano.

Experiment v laboratoři

Amy Cuddyová uspořádala experiment, kdy požádala účastníky, aby na dvě minuty zaujali pozice, které signalizují velkou a malou moc. Ještě před tím odevzdali vzorek svých slin. Pak odpovídali na otázku, zda se cítí mocní ve spojení s různými předměty a dostali možnost zahazardovat si. Následovalo odebrání druhého vzorku slin. Měření jasně ukázalo, že dvě minuty stačí k tomu, aby došlo k hormonálním změnám, které nastaví mozek tak, že je člověk buď asertivní, sebevědomý či uvolněný, nebo naopak vystresovaný či utlumený.

Ukázalo se, že to funguje i v případě pracovních pohovorů a dalších náročných schůzek. Jaký tělesný postoj tedy máte zaujmout, než půjdete na pohovor nebo na důležité hodnocení? Jak si zvýšit testosteron a naopak snížit stresový hormon kortizol v mozku? To vše se dozvíte na http://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_shapes_who_you_are.

-kk-

Zdroj: TED.com - nezisková organizace zaměřená na podporu „myšlenek hodných šíření“.
Zobrazit přehled článků ze zdroje TED.com
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace