Jak excelovat v konverzaci s potížisty

Ilustrační snímek

Snadno se naštvou, je těžké je o něco požádat, stěžují si, litují se, jsou podezřívaví… Proč je tak těžké s takovými lidmi vycházet? Není to o vašem strachu z toho, že by je měl váš společný rozhovor vyprovokovat, ale o vašem strachu z toho, že vyvoláte reakci, která vytočí naopak vás. Kde však je vůle, tam je i způsob, jak říká server Smart Blogs, který zpracoval návod na to, jak se s potížisty naučit jednat.

Jak je poznáte?

Potížisté se mohou zdát, že jsou starostliví a kooperativní, ale to jen do chvíle než dosáhnou toho, čeho chtějí. Rádi více přijímají než, že by sami dávali a na rozdíl od zdravě jednajících lidí si nárokují něco, co si nezaslouží. Svým jednáním vyvádí spoustu lidí z rovnováhy a vyvolávají v nich vztek, strach a jiné silné emoce. Kromě toho se tito lidé vymykají všem strategiím, které staví na kooperaci nebo vcítění se. Jakmile se vám ale podaří potížistu identifikovat a upravit svá očekávání od jeho osoby, jste o krůček blíže k tomu, naučit se s nimi jednat aniž byste byli zaskočeni jejich iracionálním chováním v určitých situacích.

Rada: Nezáleží na tom, co dotyčná osoba řekne, udělejte krátkou pauzu předtím, než budete reagovat. Je možné, že se ve chvíli ticha bude nepříjemné chování potížisty stupňovat, avšak vy si udržíte emocionální odstup a zůstanete v klidu.

Co odpovědět?

Po chvilce, kdy jste situaci už rozdýchali, je čas na odpověď. Co řeknete?

1. „Hm?“ Tahle odpověď dává jasný signál, že nejste zcela srozuměni s obsahem a významem sdělení, které druhá osoba řekla. Funguje to v případě, když někdo říká něco, co je úplně mimo a chová se přitom zcela povýšeně. Vaše reakce ho však vyvede z míry.

2. „Opravdu tomu, co říkáte, věříte?“ Použijte klidný a neutrální tón hlasu. Nečekejte, že vám osoba přizná, že se mýlí. Spíše už můžete očekávat, že se naštve a odejde, což je dobře i pro vás, protože si sami ušetříte nervy.

3. V případě, že hledáte další podpůrný argument při nějakém vyjednávání, zkuste tento: „Vidím, že toto řešení je z vašeho pohledu dobré. Ukažte mi prosím, jaké benefity to může přinést také mně.“ Jestliže neobdržíte uspokojivou odpověď, vždy můžete s díky odmítnout, neboť sami nevidíte pozitiva.

4. „Jistě, pomohu ti, když ty…“ Tahle věta funguje přesně na ty potížisty, kteří za vámi neustále chodí s prosbou o pomoc. Pamatujte, něco za něco…

5. „Přestávám vnímat, neboť tento rozhovor nespěje k žádnému závěru.“ Funguje na „tyrany“, jejichž zbraní jsou slova a tón hlasu. Jestliže na vás někdo neustále vyvíjí tlak, je lepší samotný rozhovor s klidem ukončit. Dejte „tyranovi“ jasný signál, že s vámi musí jednat jiným způsobem než doposud, abyste dospěli k řešení. Například: „Promiň, ale tento styl diskuze je pro mne vyčerpávající, jestliže to se mnou chceš projednat, najdi jiný způsob.“

Jak zvládáte vy vyjednávání s obtížně zvladatelnými lidmi?

-bn-

Zdroj: SmartBlogs.com - síť odborných blogů
Zobrazit přehled článků ze zdroje SmartBlogs.com