Emoce v práci

Emoce jsou součástí každého vztahu – bez výjimky to platí pro rodinu, je to však pravda i v práci. Není divu, že jsou sociální sítě plné článků na témata jako jsou toxické chování, důvěra nebo problémové vztahy.

Ilustrační snímek

Převážná většina těchto článků však předpokládá, že jsme všichni ze západního civilizačního okruhu a že se stýkáme s lidmi z totožného kulturního prostředí. Jsme vedeni k tomu, že musíme lidem koukat do očí. Že se musíme umět ozvat. A jsme povzbuzováni k tomu, abychom se usmívali, když mluvíme.

Tyto tipy nás však mohou dostat rychle do potíží, když je aplikujeme v interakcích se známými z jiných kultur, upozorňuje nás web management-issues.com.

  • Přímý oční kontakt znamená v některých kulturách jistotu a respekt. Na rozdíl od toho však v jiných kulturách znamená zpochybnění a neúctu.
  • Schopnost ozvat se demonstruje důvěru a kontrolu v USA, zatímco v Číně se důvěra a kontrola projevuje zachováním mlčení a ticha.
  • Když dítě odchází na rok studovat někam daleko, otec plakající před svým potomkem ukazuje podle některých kultur svou slabost, zatímco v jiných kulturách ukazuje svou lásku.

Co bychom tedy měli dělat

Náš selský rozum nestačí. Ani nemůžeme doufat, že bychom byli schopni se naučit, co dělat a co neudělat pro každou jednotlivou kulturu, se kterou se můžeme setkat. A aby to bylo ještě komplikovanější, i tato zobecnění pro jednotlivé kultury neplatí stoprocentně.

Emoční inteligence je prvním krokem

Emoční inteligence je schopnost všímat si a vyhodnocovat emoce vlastní i emoce ostatních. Potřebujete ji, abyste byli silným lídrem, abyste podpořili týmovou spolupráci a abyste měli dobré rodinné vztahy. Chcete-li být kulturně inteligentní, musíte být nejprve schopni číst a reagovat na emoce lidí z kultur, které jsou blízké té vaší. Kulturní inteligence nedosáhneme bez dobrého sebeuvědomění, což je jedna z hlavních součástí emoční inteligence.

-jk-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues