Deset fází změny: Jak změny probíhají na týmové nebo firemní úrovni

Změna, ať už na individuální, týmové nebo institucionální úrovni, pokaždé přináší určitá rizika a určité výzvy. Když se ve firmě uvádí jakákoliv změna, je téměř jisté, že se setká s určitou averzí. Úkolem manažerů je pak pomoci podřízeným si změnou úspěšně projít a efektivně změnu implementovat. K tomu je potřeba vědět, jak obecně změny probíhají. Zde je deset fází, kterými řízené změny na jakékoliv úrovni vždy procházejí.

Ilustrační snímek

Fáze první: Koncept

Podle CustomerThink.com je první fází koncept. Jedná se o ideu změny, tedy o nic, co by mělo konkrétní kontury. Jedná se spíš o obecnou vidinu.

Fáze druhá: Plánování

V druhé fázi dochází ke specifičtějšímu plánování vize z prvního bodu, přichází konkrétní návrhy kroků i časová osa.

Fáze třetí: Risk management

V kroku číslo tři dochází k identifikaci rizik a k plánování toho, jak je možné je zredukovat. Tato fáze je klíčová, i když v praxi často opomíjená.

Fáze čtvrtá: Prezentace zúčastněným stranám

Když se na vrcholové úrovni dojde ke koncenzu, prezentuje se návrh změny všem, které změna zasáhne.

Fáze pátá: Vypořádání se s námitkami

Čtvrtá fáze téměř vždy vygeneruje určitou nevoli, námitky a poznámky. Ty je dobré projít, vypořádat se s nimi a případně některé z nich zaimplementovat.

Fáze šestá: Dosažení shody

V této fázi se určí konkrétní podoba plánu implementace dané změny.

Fáze sedmá: Začátek transformace

Změna začíná. Postupuje se podle plánu a postupně se průběh vyhodnocuje.

Fáze osmá: Řešení neočekávaných problémů a odchylek

Při každé změně dochází k nežádoucím nebo neočekávaným jevům, které je v průběhu potřeba řešit. Je tedy nutné zachovat si určitou míru flexibility.

Fáze devátá: Ukončení změny

Když se dosáhne cílů, změna se ukončí a je považována za implementovanou. Se změnou se všichni zúčastnění následně nějakou dobu sžívají, než dojde k jejímu přijetí.

Fáze desátá: Vyhodnocení

Po každé implementaci změny by mělo dojít k vyhodnocení a k návrhům, jak příště postupovat efektivněji.

 

-mm-

Zdroj: CustomerThink - americký portál zaměřený na péči o zákazníky
Zobrazit přehled článků ze zdroje CustomerThink