Chcete udělat více práce? Najděte si čas plánovat čas

Více práce nezvládneme tím, když budeme více pracovat. Je třeba pracovat chytřeji, jak se říká v angličtině: „Work smarter, not harder.“ Nejde tedy o to, jak dlouho pracujeme, ale jak efektivně dokážeme využít čas potřebný k dosažení výsledků.

Tuto obecnou radu jste jistě slyšeli už mockrát. Dnes se proto podíváme na to, co konkrétně znamená pracovat chytřeji.

Ilustrační snímek

Server fastcompany.com nedávno zveřejnil seznam zajímavých praktických doporučení, jak během stejné pracovní doby zvládnout více práce. Tato doporučení sice mohou na první pohled působit tak, že práci ztěžují, při bližším pohledu však zjistíte, že je tomu právě naopak.

Najděte si čas na analýzu svého času

Možná si říkáte, že nemáte čas ani na hlavní náplň své práce, natož na nějaké jiné analýzy. Rozhodně se vám však vyplatí, když věnujete týden pečlivému zapisování svých aktivit během pracovního dne. Teprve když jasně uvidíte, co celé dny děláte, můžete začít zefektivňovat svou práci.

Požádejte o pomoc

Žádat někoho z kolegů o pomoc a vysvětlovat mu, co za vás má udělat, se může zdát zdlouhavé. Řada lidí si říká, že je lepší, když to udělají sami. To však platí pouze v případě aktivit, ve kterých jste opravdu dobří. Méně důležité činnosti nebo úkoly, které neodpovídají vašim dovednostem, delegujte někomu jinému.

Nepracujte, když se vám nechce

Pracovat chytře neznamená pracovat bez přestání celý den. Důležitější je sledovat váš přirozený energetický rytmus. Nejtěžší úkoly plňte tehdy, když máte nejvíc energie. Naopak tehdy, kdy se cítíte bez energie, si dejte přestávku.

Naplánujte si, jak využít ztracený čas

Během pracovního dne nastávají určité prázdné chvíle, například když čekáte na schůzku, na telefonát nebo na letadlo na letišti. Ty můžete využít, když se na to předem připravíte.

Umístěte si například důležité soubory na cloudový disk, k němuž budete mít přístup odkudkoli a na jakémkoli zařízení. Když si navíc povedete seznam telefonátů či e-mailů, které musíte vyřídit, jsou právě tato hluchá místa nejvhodnějším časem, kdy začít.

Čtěte návody a choďte na školení

Opravdu umíte efektivně využívat technologie a zařízení, s nimiž pracujete? Četba návodů a návštěva školení vám může ušetřit hodně času. Navíc se tak naučíte věci, na které byste sami vůbec nemuseli přijít.

Vyfoťte si důvod své snahy o efektivnější práci

Pravděpodobně chcete pracovat efektivněji proto, abyste měli více času na rodinu, mohli se věnovat svým koníčkům nebo si prostě odpočinuli. Pomůže vám, když si na pracoviště umístíte fotografie, které vám budou připomínat, proč se vlastně snažíte. Lépe pak zvládnete tendenci k prokrastinaci, sledování sociálních sítí a dalším činnostem, které vám znemožňují efektivní práci.

-kk-

Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company