Agilita a lean: Nepodléhejte iluzi kontroly aneb Čím se můžeme inspirovat v Le Mans (2/2)

Speciální požadavky zákazníka sice bývají občas komplikací navíc, ale firmy ji rády vyřeší, pokud o něj nechtějí přijít. Taková výzva přiměla řadu firem používat agilní principy jako nevyhnutelnou součást provozního života. Agilita ale není jen o tom, že rychle a po částech v krátkých sprintech řešíme problémy zákazníka, ale také o tom, že se na ně díváme komplexně. 

V první díle článku jsme na příběhu z automobilové historie ukázali, jak rychlost rozhodování a flexibilita umožňuje překonat i silné rivaly v oboru a vytvářet více variabilní produkty pro zákazníky. 

V pokračování článku propojíme tyto prvky s léty prověřenými standardy štíhlých procesů (tedy s leanem) a s flexibilními přístupy (tedy s agilitou) jako aktuálními možnostmi, jak se rychle adaptovat na dynamicky se měnící podmínky na trhu.

Ilustrační snímek

To nejlepší z lean a agility = AGILEAN

  • Je těžké postavit auto: ale jde to – pomocí standardů, nastavení systémů, využití vhodných zdrojů.
  • Komplikované je postavit kvalitní auto - ale též je to možné: zabezpečením a řízením kvality systémů lze dosáhnout vysoké kvality produktu.
  • Ještě složitější je postavit kvalitní, rychlé, pohodlné a bezpečné auto – to už je výzva, ke které musíme přistupovat sladěním technických parametrů produktů a systémových požadavků na procesy (=lean). Problém je to velmi komplikovaný, protože má velké množství vnitřních závislostí.
  • …ale nejtěžší je vyhrát Le Mans. To je totiž PROBLÉM KOMPLEXNÍ. Vzájemné závislosti neleží jen uvnitř systému, ale každá akce generuje nepředvídatelné množství reakcí konkurence - a zároveň existuje hodně faktorů mimo naši kontrolu, jako například počasí. Zde už tedy musíme k věci přistupovat agilně, ovšem neopustit používání osvědčených principů leanu! Tento přístup dává možnost plánovat, ale pak i agilně upravit každý další krok. Není to bezhlavá metoda pokus-omyl, i když intuice také může někdy vnést do procesu omyl. Ale právě kvůli tomu svá rozhodnutí dle intuice a jejich realizaci upravujeme. Intuice se zpřesňuje na základě hlubokých znalostí oboru a vášeň nám pomáhá vytrvat.

Proto se v roce 1966 podařilo Fordovi nakopat Ferrarimu pr… a pak v tom pokračoval i v letech 1967, 68 a 69.

A v čem budeme soutěžit po roce 2020?

Aktuálně potřebujeme vyhrát nad Covidem – to je komplikace, kterou jsme nečekali a snažíme se ji vyřešit systémově (filosofie neustálého zkoumání, řešení problémů, zlepšování, metody pokus-omyl…).

V reakci na situaci se rychle mění nejen způsoby fungování firem v pracovní sféře, ale i způsob našeho života: obrovským vývojovým skokem a rozšířený využívání prošla minulý rok digitalizace. Už to není jen moderní slovo ve spojení s Průmyslem 4.0 a s výrobními podniky, ale rozšiřuje se i ve zdravotnictví, školství, ve službách… a obecně ve všech sférách života.

Možná půjde o toto: budeme spolu soutěžit v nákladově-optimální a humánně-akceptovatelné digitalizaci. A i pomocí toho víc a více kombinovat různé druhy přidané hodnoty našich produktů a služeb. Čeká nás ještě nepředvídatelný počet nových situací, které je potřeba vyřešit a překonat. Propojení agilního přístupu s leanem nám přitom bude velkou pomocí. 

A na závěr?

Vynálezy mnoha věcí, které definují naši zemi, stály jejich objevitele spoustu riskování, smělosti a důvěry ve vlastní instinkt. Je to něco, čeho už se dnes téměř bojíme.” Mangold (režisér filmu Le Mans 66).

Opětovná důvěra v tyto schopnosti tedy pro nás možná bude tou největší výzvou blízké budoucnosti.

Články v sérii

Aktuální

Agilita a lean: Nepodléhejte iluzi kontroly aneb Čím se můžeme inspirovat v Le Mans (1/2)

Aktuální

Agilita a lean: Nepodléhejte iluzi kontroly aneb Čím se můžeme inspirovat v Le Mans (2/2)