7 kroků k řešení interpersonálních konfliktů

Na každém pracovišti dochází k osobním konfliktům, to však samo o sobě není nijak škodlivé. Špatné je to až ve chvíli, kdy se konflikty nevyřeší, jelikož se jejich aktéři místo na příčiny konfliktů zaměřují na osobní útoky. Pak mohou konflikty rozdělovat týmy, ničit morálku a celkovou kvalitu života zúčastněných.

Měli bychom si proto stále připomínat, že nedokážeme změnit osobnosti druhých, můžeme však ovládat své vlastní emoce a způsoby, jimiž na druhé reagujeme. Server businessknowhow.com přinesl sedm rad, jak postupovat.

1. Neprobírejte svůj osobní konflikt s kolegou s ostatními spolupracovníky. Soustřeďte se na to, co můžete udělat vy, aby se situace zlepšila.

2. Na někoho, kdo se na vás rozčiluje, nereagujte bezprostředně. Získáte tím prostor pro rozmyšlení své odpovědi a také druhá strana se mezi tím zklidní.

3. Zamyslete se, jak vy sami přispíváte k vyostření situace. Jakmile dokážete vnímat svou roli v konfliktu, bude snazší jej vyřešit.

4. Vytvořte si odstup. Když na vás někdo začne řvát, nerozčilujte se a zachovejte profesionální chování. Představte si jej například jako batole s hysterickým záchvatem.

5. Zaměřte se na silné stránky protivníka. Připomínejte si výhody, které přináší vašemu týmu a společnosti.

6. Volte kooperativní styl komunikace - „my“ místo „já“. Vyzvěte oponenta, aby se podílel na řešení situace a naslouchejte jeho návrhům.

7. Dokumentujte konflikty co možná nejobjektivněji. V případě potřeby neutrální třetí strany pro vyřešení konfliktu oslovte HR nebo přímého nadřízeného. Jako manažer učte své lidi, aby si své konflikty v první řadě řešili sami. Vy do řešení vstupujte až v druhé fázi.

-kk-

Zdroj: Business Know-How - americký server věnovaný různým aspektům řízení malých podniků
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Know-How