5 tipů, jak předejít konfliktům

V pracovních a obchodních vztazích často dochází k konfliktům. Jsme zkrátka lidé a děláme chyby. Občas se příliš rozčílíme, na něco zapomeneme nebo řekneme něco nevhodného. Některé konflikty jsou nevyhnutelné, řadě se však dá předejít. Klíčovou roli hrají naše komunikační dovednosti. Následující praktické rady, jak minimalizovat riziko konfliktů ve vašich pracovních vztazích, přinesl server Inc.com.

1. Nepište rozčílené e-maily

Příjemce vaší zprávy nevidí vaše emoce a může si ji vyložit zcela chybně. Navíc ji může přeposlat dalším lidem, kteří o vás také získají špatný dojem. V psané komunikaci se proto držte pouze faktů. Emotivní záležitosti řešte po telefonu nebo osobně, nejprve se však snažte maximálně uklidnit.

2. Na nikoho nekřičte

Zvýšený hlas spolehlivě vyvolává konflikty. I když je vaše kritika oprávněná, držte své emoce na uzdě. Křik dává najevo, že dotyčného nerespektujete. Věřte tomu, že si váš křik bude pamatovat ještě hodně dlouho.

3. Neobviňujte druhé

Možná máte ve svém okolí člověka, u něhož pozorujete zvýšenou schopnost vyvolávat konflikty. Rozhodně mu nenabízejte pomoc tak, že mu například přepošlete článek s návodem, jak předcházet konfliktům. Sami byste tím vyvolali konflikt na téma, kdo z vás dvou má s vyvoláváním konfliktů větší problém.

4. Nezadržujte informace

Nejhorší konflikty vznikají v důsledku nedorozumění. Ta vznikají jednak ve chvíli, kdy mluvíme příliš a nenecháme mluvit druhé, a jednak tehdy, kdy mlčíme sami a nesdílíme důležité informace. Ten druhý případ bývá horší.

5. Nepřehlížejte drobné problémy

Řada projektů ztroskotá na tom, že se neřeší problémy, které se jeví jako nepodstatné. Velké problémy však vznikají právě na základě malých problémů. Řešte proto i malé konflikty obratem, aby nevyrostly v mnohem větší.

-kk-

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com