Tento text vychází z článku na webu Harvard Business Review.
Nedůvěra ve schopnosti týmu
Za neochotou nebo neschopností delegovat podřízeným práci nejčastěji stojí nedůvěra v jejich schopnosti. Ta může být zcela vědomá, nebo skrytá. Pokud je toto i váš případ, vypracujte plán, jak navýšit kompetence vašich podřízených a jak jim umožnit, aby si vaši důvěru získali.
Perfekcionismus
Mnoho manažerů má sklony k perfekcionismu. Věří, že jim byly přiřazeny určité úkoly a že musí být vypracovány naprosto dokonale. To ale není vždy ten správný přístup, protože ne všechny úkoly mají takovou prioritu, aby musely být dokonalé. A navíc, můžete se s podřízenými domluvit například na tom, že vy budete fungovat jako korektor finálního řešení a budete práci podřízených akorát revidovat ve finální části.
Nejasná nebo nedostatečná struktura předávání informací
Častým problémem také bývá špatně nastavená komunikace. Delegování úkolů by mělo mít svou jasnou strukturu. A tuto osnovu by měl manažer při předávání práce vždy následovat.
Špatný výběr úkolů a projektů, které delegujete
Možnou komplikací také může být, že vybíráte pro delegování takové úkoly, které na delegování nejsou vhodné. A naopak nedelegujete ty úkoly, které byste delegovat měli. Tento problém často vypadá tak, že manažer deleguje akorát ty nejvíce rutinní, administrativní úkony. A ty komplexní, které vyžadují hodně práce a energie, si nechává zbytečně pro sebe.
Delegování práce nemá dostatečnou prioritu
Vnímáte delegování jako nutnost? Jako něco, co je zcela klíčové pro úspěšné fungování týmu? Nebo je to jenom nutné zlo, ke kterému se uchýlíte jenom ve chvíli, kdy už vám práce přetéká přes hlavu? Delegování a rozdělování práce by mělo probíhat kontinuálně a za každých okolností. Jedině tak se naučíte jako tým práci předávat skutečně efektivně.
-mm-