4 důvody, proč je empatie klíčová při vedení lidí

Člověk na vedoucí pozici musí mít celou řadu specifických vlastností. Mezi ně patří komunikační dovednosti, se kterými úzce souvisí i schopnost vcítit se do ostatních. Manažer, který není empatický, totiž nedovede efektivně komunikovat se svými podřízenými, není otevřený novým názorům a nemůže svůj tým dost dobře motivovat. Henry Ford jednou řekl: „Jestli existuje jenom jeden klíč k úspěchu, tak je to umění pochopit stanovisko jiného člověka a schopnost vidět věci z jeho pohledu.“ A proto vám v dnešním článku ve čtyřech bodech vysvětlíme, proč se na manažerské pozici bez empatie daleko nedostanete.

Ilustrační snímek

Skutečný zájem o podřízené

Podle blogu společnosti HubSpot musí zaměstnanci cítit, že o ně jejich nadřízený jeví skutečný a nefalšovaný zájem. Že je nevidí pouze jako pracovní roboty, ale že ho zajímá jejich rozvoj, jejich duševní stav, motivace a celková spokojenost. A tento zájem nelze dost dobře „nafingovat“. Manažer se skutečně musí o členy svého týmu zajímat, a jediný způsob, jak tohoto zájmu docílit a jak jej zaměstnancům prokázat, je praktikovat empatii.

Schopnost vyjednávat s lidmi na srovnatelné pozici

Manažer týmu nejedná jenom se svými podřízenými, ale musí za svůj tým takříkajíc kopat i při jednání s managementem firmy nebo s vedoucími ostatních týmů a oddělení. K těmto víceméně obchodním vyjednáváním je opět nutná empatie, tedy schopnost vcítit se do druhého člověka a naladit se na jeho vlnu. Jedině tak je manažer schopen dojednat pro sebe a svůj tým ty nejlepší možné podmínky.

Kariérní postup

Průzkumy opakovaně ukazují, že komunikační dovednosti a empatie hrají klíčovou roli i v kariérním postupu jakéhokoliv pracovníka. Abyste se mohli posunout výše (například už jenom na úroveň manažera týmu), musíte mít dobré vztahy s lidmi, kteří o tomto postupu rozhodují. Proto je nutné praktikovat empatii ve všech vztazích na pracovišti.

Důvěra a produktivita

Jedině díky empatickému přístupu, transparentnímu jednání a pochopení pro své podřízené je manažer schopen vybudovat v týmu přátelskou a zdravou atmosféru, založenou na vzájemné důvěře. A jedině v takovém prostředí mohou členové týmu v klidu pracovat, realizovat svoje ambice a být produktivní.

 

-mm-

Zdroj: HubSpot Blog - blog na stránkách společnosti HubSpot věnovaný marketingu a obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje HubSpot Blog