3 mýty o povyšování zaměstnanců

Už se vám někdy stalo, že jste povýšili někoho, o kom jste si nebyli jisti, že si povýšení zaslouží? Pak jste nejspíš oba zažili na vlastní kůži, že takové povýšení je ztráta času, vede ke ztrátě morálky a nárůstu frustrace. To se samozřejmě ve výsledku netýká jen vás, ale celé firmy.

Problém často bývá v tom, že manažeři povyšují podřízené spíše nahodile, nikoli na základě strategického uvažování. Co můžete udělat pro to, aby se vám podobný přešlap už nestal?

Ilustrační snímek

Podle serveru fastcompany.com byste měli znát následující nejčastější mýty, které vedou manažery k povyšování nesprávných lidí nebo správných lidí ve špatnou dobu.

1. O nic nejde

Manažeři si mohou myslet, že povýšení je jen jakási nálepka, protože povýšený zaměstnanec často dělá totéž, co dělal před povýšením. I když to může být pravda, problém je v tom, že povýšený zaměstnanec to tak většinou vnímat nebude.

Bude novou roli brát vážně a sdílet své povýšení se všemi okolo včetně vašich klientů. To může ve výsledku poškodit vás všechny. Než tedy někdo z vašich podřízených dostane nový pracovní titul, ujistěte se, že vše dobře chápe.

2. Nepřipravený zaměstnanec se vše naučí sám

Nejjednodušší je povýšit zaměstnance, kterému se skvěle daří v současné práci. Pokud však dotyčný není připraven na vedoucí roli, velmi brzy selže. Větší odpovědnost, tlak a nástup kritiky namísto pochval, na které byl dosud zvyklý, snadno takového zaměstnance zlomí.

3. Povýšení je lepší, než aby zaměstnanci odešli

K povýšení může docházet i ze strachu z odchodu zaměstnanců. V případě povýšení někoho schopného, to může být správné řešení, pokud vám však odcházejí dobří lidé a zbývají jen průměrní či podprůměrní, nabízet těmto lidem povýšení, aby zůstaly, je krok špatným směrem. S růstem odpovědnosti se jejich výkony nijak nezlepší.

Pokud už jste udělali chybu a povýšili někoho nesprávného, můžete mu nabídnout školení. To však musí vycházet z jasně definovaného profilu dané pracovní role a vymezených předpokladů úspěchu v této roli.

Zásadní je také zpětná vazba. Povýšený zaměstnanec musí vědět, co dělá dobře a co špatně. Pokud selžou tréninky i osobní schůzky za účelem sdílení zpětné vazby, je na místě přesunout dotyčného jinam.

-kk-

Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company