10 kroků ke správnému vyjádření kritiky

Ilustrační snímek

Negativní zpětná vazba je sice nepříjemná, ale nutná, abychom se mohli stále zlepšovat. Smysl má však pouze tehdy, dokáže-li ji manažer předat správným způsobem. Špatně vyjádřená kritika nejen přijde nazmar, ale navíc ještě zhorší obraz manažera v očích podřízených. Jak tedy správně kritizovat? Shrnujeme pro vás doporučení serveru Harvard Business Review.

1. Jasně oddělujte pochvalu a kritiku. Nesnažte se kritiku zamaskovat tím, že ji vměstnáte mezi dvě pochvaly.

2. Naplánujte si s podřízenými pravidelné schůzky za účelem sdělování zpětné vazby. Pozitivní i negativní zpětná vazba se tak stane běžnou součástí vaší práce.

3. Nemíchejte kritiku s rozhovorem o finanční odměně či povýšení. Zbytečně byste rozjitřili emoce.

4. Držte se obecného pravidla kritizovat v soukromí. Zároveň však mějte na paměti, že někdy je třeba mluvit o výkonnosti s celým týmem.

5. Zeptejte se, zda můžete vyjádřit kritiku. I když to může znít divně, dotyčný se bude moci lépe psychicky připravit a bude vám více naslouchat.

6. Nedělejte unáhlené závěry. Vždy dejte kritizovaným možnost, aby vysvětlili důvody svého jednání.

7. Nemluvte o tom, co je špatného na dotyčném člověku. Kritiku vztahujte k tomu, čeho může dosáhnout, když změní své chování. Jasně popište chování, které očekáváte.

8. Pokud se chystáte sdělit velmi tvrdou kritiku, zvažte, že dáte dotyčnému zaměstnanci volné odpoledne. Nesnažte se hledat něco, za co byste jej pochválili. Vyjádřete svou kritiku a nabídněte prostor, aby ji zaměstnanec zpracoval.

9. V případě výrazně defenzivní či agresivní reakce kritizovaného zachovejte klid. Zatímco reakce druhých vždy kontrolovat nemůžete, své vlastní ano.

10. Zbavte se špatného pocitu z poskytování negativní zpětné vazby. Většina zaměstnanců chce slyšet, v čem se může zlepšit. Mnohé to dokonce zajímá více než chvála.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review