10 kroků k lepšímu vyjednávání

Vytisknout

V období, kdy se firmy snaží ušetřit co nejvíce nákladů, se schopnost vyjednávání stává stále hodnotnější obchodní dovedností. Článek shrnuje deset rad, jak se stát lepším vyjednavačem.

- Pochopte rovnováhu moci. Rovnováha moci je jedním z nejdůležitějších faktorů při vyjednávání. Znalost je moc - pečlivým kladením otázek dokážete zvýšit svou sílu.

- Pečlivě plánujte. Věnujte 90 % svého času plánování své strategie a zbylých 10 % samotnému vyjednávání. Pro určení strategie je nejprve třeba rozhodnout, zda půjde o vyjednávání spolupracující, nebo konkurenční.

- Předem si určete svůj bod zastavení. Stanovte si jej s chladnou hlavou, dokud nebudete pod tlakem vyjednávání. Pak se snažte co nejvíce přiblížit stejnému bodu druhé strany.

- Řiďte očekávání. Můžete to dělat formálně, prostřednictvím PR k šíření informací, nebo neformálně pomocí osobních setkání.

- Své stanovisko předložte jako první. Usilujte o to, mluvit první. Následné jednání se pak bude odvíjet od vašich čísel a návrhů.

- Vyjednávání zahajte radikálně, ale realisticky. Odklonem od vaší první nabídky pak můžete dát druhé straně pocit vítězství. Může to však fungovat jen tehdy, bude-li vaše vyjednávání založené na důvěře. Nereálné návrhy škodí vzájemným vztahům.

- Cvičte sebekontrolu. Nasloucháním druhé straně získáte nové informace, které mohou zlepšit vaši vyjednávací pozici. Zůstávejte proto v tichosti, pokládejte otevřené otázky a poslouchejte.

- Dejte druhé straně pocit vítězství. Naučíte-li se ovládat své ego, získáte druhou stranu lépe pro své návrhy.

- Neustupujte bezpodmínečně. I když je důležité dát druhé straně pocit vítězství, neustupujte bezpodmínečně. Ne vždy byste se dočkali téhož z druhé strany. Když od něčeho ustoupíte, vždy se ujistěte, že stále dosáhnete celkového výsledku, o který jste usilovali.

- Buďte kreativní. Nesoustřeďte se jen na cenu. Zdůrazněte také další aspekty svého návrhu. Přemýšlejte, jak můžete druhé straně pomoci, aby pomohla ona vám.

-kk-

Zdroj: Management Today - portál britského manažerského magazínu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Today
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace