Usnadnění orientace zákazníků na webových stránkách

Mnohé firmy mají ve svých internetových prezentacích vážné nedostatky. Je to obvykle způsobeno tím, že se příliš soustředí na obsah a nikoli na to, jakým způsobem se zákazníci a návštěvníci stránek k obsahu dostávají. Autor článku pokládá v titulku otázku: „Jak si mají zákazníci koupit výrobek, když jej na webových stránkách vůbec nenajdou?“

Tvorba stránek by se měl řídit těmito základními poznatky:
* Jestliže návštěvníci na stránce nenajdou rychle to, co hledají, už se na stránku nevrátí.
* Návštěvníci obvykle hledají úzce specializované informace.
* Stačí dvě až tři sekundy na to, aby návštěvník poznal, zda na stránce najde to, co hledá nebo nikoli.
* Většina lidí nesnáší reklamní bannery, velká loga a vše, co odvádí pozornost.

Cílem je tedy vytvořit určitého průvodce pro zákazníky. Toho se dá dosáhnout například hierarchickým systémem – zákazník na každé navštívené stránce vidí, kde již byl (např. Homepage > Automobily > Podle značek > Peugeot). Velmi užitečné z hlediska přehlednosti jsou i tzv. mapy stránek.

Je dobré používat standardní ikony a konvence. Lidé například chápou účel ikonky nákupního košíku a vědí, že modrý podtržený text je hypertextový odkaz. Popisky jednotlivých sekcí stránek by měly být co nejintuitivnější a po grafické stránce co nejjednodušší. Každá stránka by měla také odkazovat na zákaznickou podporu, a to jak online tak offline.

Velmi důležitá poznámka na závěr: stránky by se rozhodně měly několikrát otestovat na co nejširším spektru uživatelů (příbuzní, kolegové, maminky, babičky...). Jedině tak je možné získat dostatečnou zpětnou vazbu a doladit všechny nedostatky

**Datum vydání:** XI/2001
Zdroj: ClickZ - americký portál zaměřený na digitální marketing
Zobrazit přehled článků ze zdroje ClickZ