Social Selling: 3 zásady účinného prodeje na sociálních sítích

V posledních pár letech se i v České republice začal objevovat termín „Social Selling“. Málokdo ale pořádně ví, co se pod tímto termínem skrývá. Dnešní stav technologií umožňuje aplikovat metody, o kterých se obchodníkům dříve ani nezdálo. Kromě sociálních sítí jako LinkedIn či Facebook je to např. použití videa, virtuální reality nebo tzv. virtuálních asistentů jako chatboti.

Josef Kadlec, Recruitment Academy

1. Inbound a outbound prodej jsou těsně propojeny

Pod termínem outbound prodej si můžeme představit např. přímé oslovování na LinkedInu, direct e-mailing a cold calling (i když díky sociálním sítím nemusí být úplně tak „cold“). Inbound prodej jsou pak prodejní kampaně s chytrým cílením přes landing pages, kampaně na sociálních sítích, webináře nebo také tvorba expertního obsahu přes odborné články.

Prodej je hra čísel. V outbound prodeji (někdy můžete slyšet termín outbound marketing) byste měli sledovat, kolik lidí musíte oslovit k tomu, aby jste dostali určité množství do fáze odpovědi a nakonec do fáze prodeje.

Např. v mém oboru recruitmentu (dnešní recruitment je díky situaci na trhu z 90 % prakticky prodej a marketing) víme, že musíme oslovit v průměru 59 lidí, abychom 1 člověka umístili (tj. prodali mu úspěšně pracovní pozici). Tzn. konverzní poměr 1, 6%. Na každých 100 oslovených získáme 1 až 2 prodeje.

Outbound prodej. Zdroj: Josef Kadlec, Recruitment Academy

Tuto procentuální úspěšnost můžete zvýšit právě díky inbound technikám. Můžete např. podpořit brand společnosti nebo subjektu, který prodává, skrze cílené kampaně. Čím vyšší síla brandu, tím lepší konverzní poměr v samotném prodeji.

Naopak i inboundovou kampaň můžete podpořit např. přímým oslovováním zákazníků přes sociální síť LinkedIn nebo Facebook.

Vyhledávání na LinkedInu má svá specifika, ale málo z vás možná ví, že Facebook lze také převést na takový LinkedIn a vyhledávat zákazníky podle pracovního místa, společnosti, jazyka, vzdělání apod. Na následujícím obrázku můžete vidět použítí Intelligence Search pluginu, kde vyhledáváme lidi na pozici Software Engineer s němčinou v Krakově.

Intelligence Search plugin. Zdroj: Josef Kadlec, Recruitment Academy

Pro dohledání tvaru pracovního e-mailu těchto uživatelů můžete pak použít např. Toofr.

Toofr. Zdroj: Josef Kadlec, Recruitment Academy

A pro ověření e-mailové adresy pak MailTester.

MailTester. Zdroj: Josef Kadlec, Recruitment Academy

2. Osobní branding je nejpodceňovanější nástroj byznysu

Jsou tu dva aspekty, které ovlivňují téma brandingu. Mnoho marketingových odborníků se domnívá, že se firemní brand tvoří především na firemních stránkách společnosti. Druhý aspekt je obecné podceňování síly značky jednotlivců.

Když se na to podíváme pragmaticky, pokud bychom sečetli počet návštěv LinkedIn profilů vašich zaměstnanců a srovnali to s počtem návštěv firemní LinkedIn stránky, tak první číslo bude obecně výrazně vyšší. Výlohou do vašich společností jsou tedy spíše osobní profily zaměstnanců než váš firemní LinkedIn profil.

Základní osobní branding můžete začít budovat vytvořením statických profilů na sociálních sítích. Pokud chcete váš brand posunout dál, znamená to tvořit obsah. A pokud ještě dál, tak přidat ještě více obsahu.

Máte vlastně na výběr 4 základní formáty – text, foto, video a audio. Který použít? Ideálně ten, kde máte sami silné stránky. Někdo prostě vypadá dobře na kameře, někdo ne. V takovém případě nebudu točit videa na Youtube nebo Facebook (může brzy předehnat Youtube na úrovni publikace videí), ale budu psát textový blog, knihu či dělat např. dnes populární podcast.

3. Nebát se nejnovějších technologií

V posledních pár letech se objevilo mnoho nových technologií, které se navíc již staly dostupných standardem.

Natočit video ve virtuální realitě (tzv. VR) může být dnes otázka několika desítek dolarů. Headsety na virtuální realitu lze dnes již pořídit od 15 Kč.

VR video. Zdroj: Josef Kadlec, Recruitment Academy

Další novou technologií je tzv. Facebook Messanger Chatbot, často spojovaný s umělou inteligencí, i když v současném stavu technologie se prakticky u všech implementací jedná o tzv. rozhodovací mapy. Tzn. tento chatbot reálně nerozumí tomu, co říkáte.

Zde můžete vidět ukázku chatbota jazykové školy LITE Jihlava, se kterým můžete komunikovat přes Facebook Messanger a nakonec se objednat na ukázkovou hodinu angličtiny. Toto vše lze dnes nastavit bez znalosti programování.

 Chatbot jazykové školy LITE Jihlava. Zdroj: Josef Kadlec, Recruitment Academy

Pokud vás zajímá více informací z oblasti prodeje na sociálních sítích, tzv. Social Sellingu, podívejte se na záznam webináře, který jsem dělal společně s Davidem Kolářem.