Studie uvedená na webu obchodní školy INSEAD zkoumala míru institucionalizace rodinných firem v Latinské Americe. Výzkumníci se zaměřili na 6 klíčových atributů.
První skupinou „mladších rodinných firem“ byly firmy, které vede:
- První generace
- Druhá generace
- Třetí generace
Druhou skupinou byly všechny rodinné firmy, které jsou v tomto ohledu ještě starší.
Co průzkum odhalil?
Schopnost růst
Starší rodinné firmy byly úspěšnější z hlediska identifikace a implementace růstových strategií. Realizovaly více fúzí a akvizic a dosáhli také mírně lepšího organického růstu. Právní normy a regulace, korupce veřejných činitelů i změny v makroekonomické politice na mají na starší rodinné firmy menší dopad než na ty mladší.
Vztahy s externími aktéry
Rodinné hodnoty a dědictví mají větší význam ve starších firmách, ovšem rozdíl není nijak zvlášť velký. Co se sdílení základních hodnot a rodinných hodnot týče, ten byl pouze minimální. Mladší rodiny si vedly o něco lépe pokud jde o vazby na veřejné činitele a vztahy s ostatními podnikatelskými rodinami. Starší rodinné firmy si zase vedly lépe, pokud jde o vztahy se zákazníky a dodavateli.
Možnosti financování
Rozdíl zde nebyl tak velký, ovšem starší firmy měly i tak lepší přístup k dluhovému financování. Rovněž byly častěji veřejně obchodovanými společnostmi a měly také přístup k finančním zdrojům rodiny. Z hlediska možnosti získání kapitálu od externích investorů nebyl mezi mladými a staršími rodinnými firmami větší rozdíl.
-jk-