Pro hladký generační přechod je užitečné nejen obligátní plánování nástupnictví, ale vícero politik a postupů. Zastřešujícím termínem pro ně je institucionalizace. Bez ní rodinné firmy riskují, že selžou ve:
- Vedení lidí
- Správě společnosti
- Talent managementu
- Správném rozhodování
Článek zveřejněný na webu obchodní školy INSEAD zkoumal evropské rodinné firmy. Poté škola zveřejnila svůj report.
Institucionalizační cesta rodinných firem
Existuje šest hlavních atributů institucionalizace rodinné firmy:
- Vlastnictví rodinné firmy a nástupnictví
- Nehmotný rodinný majetek (jedinečné dědictví po předcích, firemní hodnoty a síť vztahů se stakeholdery)
- Správa a vedení společnosti
- Výhled a schopnost růst
- Organizační design
- Přístup ke kapitálu
Starší rodinné firmy mohou mít nižší skóre v bodu vlastnictví rodinné firmy a nástupnictví, protože je v nich už typicky zapojeno více členů rodiny. To má za následek také více neshod o provozních otázkách i o plánování nástupnictví. Na druhé straně bývají ve starších rodinných firmách kvalitnější mechanismy řešení konfliktů.
Evropské rodinné firmy: Institucionalizace jim jde
V Evropě je podíl rodinných podniků, které fungují už ve 4. generace (24 %), více než dvojnásobný oproti ostatním dvěma regionům zkoumaným dříve.
Když jsou evropské rodinné firmy porovnány s rodinnými firmami Latinské Ameriky a Tichomoří / Středního východu, zdá se, že evropské rodinné firmy se umějí rychleji institucionalizovat. V Evropě byla mezera mezi institucionalizačními šampiony a těmi ostatními nejmenší. Během prvních 2 generací sice mohou evropské rodinné firmy někdy trochu zaostávat, ale ve třetí generaci už jsou na špici. Cesta k institucionalizaci v Evropě je tak velmi rychlá.
-jk-