Forbes: Co byste měli vědět o doporučeních na LinkedInu

Ilustrační snímek

Profil na LinkedInu je stále důležitějším nástrojem pro budování kontaktů či případné hledání nového zaměstnání. V současné době má tato profesní sociální síť již více než 135 milionů uživatelů a každou vteřinu se přidávají dva další, zejména z řad manažerů.

Důležitou součástí profilu jsou kromě typických životopisných informací, jako je vzdělání nebo dosavadní praxe, také doporučení od dalších uživatelů. Uživatelé si totiž mohou ke každé své pracovní roli, kterou v profilu vyplní, zažádat o referenci u lidí, s nimiž v té době pracovali.

Jakou váhu mají tato doporučení u náborářů? Uškodí vám, když nebudete mít v profilu žádná doporučení? Kolik doporučení je už příliš? A jak má vlastně doporučení vypadat? S těmito otázkami oslovil server Forbes.com mluvčí LinkedInu, několik kariérových koučů a náborářů. Výsledkem byl článek s názvem Everything You Need To Know About LinkedIn Recommendations (Vše, co potřebujete vědět o doporučeních na LinkedInu). Co tedy potřebujete vědět?

Doporučení od druhých vám pomohou

Náboráři doporučení sledují. Nepřijmou vás sice jen na jejich základě, ale může vám to pomoci.

Chybějící doporučení vás nepoškodí

Náboráři vědí, že mnoho lidí o sobě nechce veřejně uvádět příliš informací, na základě chybějících doporučení vás proto ze svého výběru nevyřadí. Trochu jiná situace je však u osob samostatně výdělečně činných a malých podnikatelů, jimž mohou doporučení od spokojených zákazníků pomoci hodně.

Psaní doporučení druhým vám pomůže

Náboráři vyhledávají mezi autory doporučení nové potenciální kandidáty na pozice, které obsazují. Napíšete-li tudíž někomu doporučení, vaše šance na oslovení náboráři se zvyšují.

Doporučení vám mohou pomoci k povýšení

Sběr doporučení od kolegů a klientů vám může pomoci v rámci vašeho hodnocení výkonnosti a dalšího kariérního postupu. Stačí je předložit vašim nadřízeným.

O doporučení byste měli žádat osobně

LinkedIn vám umožňuje odeslat žádost o doporučení jedním kliknutím. Vaše žádosti by však měly být osobní, a proto buď dotyčnému nejprve zatelefonujte nebo alespoň vymažte předvyplněný text a napište osobní žádost. Sami můžete navrhnout, jak byste si doporučení představovali.

Žádejte jen uživatele, které opravdu znáte

Žádat o doporučení někoho, koho znáte jen okrajově nebo jste spolupracovali jen hodně vzdáleně, je ztráta času na obou stranách.

Doporučení by měla být co nejpřesnější

Ať už píšete doporučení pro někoho nebo naopak někoho žádáte, aby napsal doporučení vám, dbejte na specifičnost. Nepište obecně, že je někdo dobrý obchodník, ale například to, že v posledním půlroce přesáhl své měsíční kvóty o tolik a tolik procent.

Sbírejte doporučení od různě postavených lidí

Vaše doporučení by měla ukázat, jak vás hodnotí lidé, kteří s vámi spolupracují na různých úrovních – nadřízení, kolegové, podřízení, dodavatelé apod. Dávejte si ale pozor na příliš mnoho doporučení. K tomu, aby váš profil působil silně, vám kolem deseti specifických doporučení. Padesát a více už působí příliš vychloubačným dojmem.

-kk-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com