Věk změny (1/2): Zbavte se zastaralého smýšlení a návyků

Jednou z nejobtížnějších výzev dnes je, že svět se mění mnohem rychleji než firmy. Tempo změn se zrychluje v každém odvětví. Nedávný vývoj v oblastech, jako jsou internet věcí, umělá inteligence nebo technologie blockchainu, nám ukazuje, že překotný vývoj bude pokračovat.

Někdy jsou důsledky změn zdrcující. Kodak a mnoho vydavatelů novin tak už v minulosti zjistili, že jejich obchodní modely jsou díky novým technologiím reliktem minulosti, který je odsouzen k zániku. Pokud podnikatelé chtějí, aby jejich firmy přežily, musí si umět vypěstovat nové návyky a změnit své myšlení.

Radikálně nové způsoby myšlení a jednání jsou nutností

Jde o změnu vašich předpokladů a přesvědčení, které jste měli třeba i desítky let. Zvyky, které máme, jsou mocná síla. Když si tvoříme návyky, naše znalosti a dovednosti se stávají naší druhou přirozeností – a my postupně začneme být považováni za odborníka. Ale co když naše znalosti a dovednosti díky překotnému technologickému vývoji už najednou nejsou relevantní?

Je to ve vaší hlavě

Když se objeví nová technologie (např. digitální fotografie), která zcela transformuje vaše odvětví, znalosti a zkušenosti, které jste během let nashromáždili, mohou náhle ztratit svou hodnotu. To se může stát i na úrovni celé firmy – pokud jsou jisté návyky sdíleny větším společenstvím podobně smýšlejících lidí, může být najednou celá firma chycena v pasti svých vlastních společných myšlenkových vzorců a zažitých návyků, které už najednou nejsou relevantní. Návyky i myšlení fungují na podvědomé úrovni, což je činí poměrně odolnými vůči změnám, tvrdí článek na webu management-issues.com.

-jk-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues

Články v sérii

Aktuální

Věk změny (1/2): Zbavte se zastaralého smýšlení a návyků

Aktuální

Věk změny (2/2): Mobilizujte svou vůli ke změně