Průběžné snižování nákladů - holá nutnost

Na první náznaky recese reagují manažeři firem snižováním nákladů. Snižují se náklady na všechno – náklady na zaměstnance, kapitál, reklamu... Současně se ale nabízí otázka: do jaké míry je snižování nákladů prospěšné a kdy už ohrožuje fungování firmy do budoucna?

Některé firmy snižují výdaje na odměny manažerů, jiné přehodnotí systém příspěvků na zdravotní péči zaměstnanců. Další sníží rozpočet na služební cesty, školení a vývoj produktů. Snadným cílem se také staly informační technologie a výdaje na reklamu. Odborníci tvrdí, že ceny za reklamu byly v průběhu roku 2001 příliš vysoké.

Nové podmínky však také nutí propouštět. Svým místem si nejsou jisti ani manažeři. Tato cesta je ale pouze krátkodobá a do budoucna nebezpečná, protože podkopává loajalitu zbývajících zaměstnanců k firmě, a tím i jejich produktivitu.

Správné snižování nákladů musí být konzistentní. Náklady se musí sledovat a firma by je měla snižovat průběžně, a nikoli jen v době krize. Je také vhodné uzavřít dohody s obchodními partnery a domluvit se s nimi na rozumném snížení cen. Proti recesi jsou obecně odolnější malé firmy rodinného typu, než velké společnosti.

**Datum vydání:** III/2002
Zdroj: The Economist - server prestižního britského týdeníku The Economist
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Economist