Přidejte trochu obyčejné lidské slušnosti

Jeden klient se rozhodoval mezi několika firmami, které z nich zadat určitou zakázku. Nakonec si vybral tu, jejíž tým měl nejlepší chování. Podle jeho slov, vždy najímá lidi na základě jejich způsobů, protože všechno ostatní se mohou naučit prací. Jistě je to zajímavá náborová strategie. Kdo by řekl, že při obchodování bude nejcennější právě společenské chování? Ačkoli se obchodní protokol na obchodních školách nevyučuje, možná by se s tím mělo začít. Jak přidat trochu způsobů do vaší každodenní rutiny? Není to tak těžké, stačí se držet pravidla: Co nechceš, aby druzí dělali tobě, nedělej ty jim:

- Soustřeďte se na přítomnost – staly se z nás víceúkolové stroje, telefonujeme, prohlížíme e-maily, jedeme na další obchodní jednání a zároveň do sebe soukáme oběd. To je ale nevyhovující pro všechny. Zpomalte a soustřeďte se plně pouze na jednu věc, kterou právě děláte. Lidé si toho všimnou a ocení váš zájem.

- Když mluvíte do telefonu, usmívejte se – úsměv vás donutí lépe artikulovat a projeví se ve vašem hlase a tónu. Při telefonování stůjte nebo seďte vzpřímeně, budete mít silnější a jasnější hlas.

- Poslechněte si svůj vlastní vzkaz na záznamníku nebo v hlasové schránce – „Nejsem tady. Nechte mi vzkaz!“ To nestačí. Usnadněte lidem, aby vás našli a následovali vás. Sdělte například, že jste právě na cestách a nemůžete kontrolovat vzkazy pravidelně, nebo budete raději, když nechají vzkaz na jiném čísle apod.

- Omluvte se, když uděláte chybu – každý někdy něco zmešká nebo zkazí. Ale to, jak v takových situacích jedná, ukáže jeho charakter. Lidé budou mnohem loajálnější, když situaci napravíte pojmenováním problému a odškodněním. „Pes snědl můj domácí úkol,“ nefungovalo ve škole a nefunguje ani v byznysu.

- Pusťte hovory do hlasové schránky – vypínejte si mobilní telefon, když máte jednání. Jestliže budete odpovídat na každé zavolání, vysíláte vzkaz, že člověk, se kterým jednáte, není důležitý.

- Praktikujte pozitivní e-mailovou etiketu – dvakrát si promyslete, jakou zprávu rozešlete. Použijte tzv. New York Time Test: Pokud byste zprávu nechtěli vidět na titulní straně novin, pak ji neposílejte.

- Potvrzujte dary – prosté „děkuji“ je postačující. Utvrdí toho, kdo dárek poslal, že jste jej obdrželi. I zákazník a schůzka jsou dary.

- Nevylévejte si vztek na recepčním nebo pokladní – když věci nejdou tak, jak by měly, nevylévejte si vztek na prvním člověku, který se vám připlete do cesty.

-ba-

Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com