Pár rad pro začínající firmy, kde šetřit i utrácet

Ilustrační snímek

Takže myšlenku, se kterou byste chtěli odstartovat vaše podnikání, už máte. Zajistili jste také potřebné zdroje a investice, skvělé. Než však rozbijete vaše pomyslné prasátko, zamyslete se pečlivě nad tím, do jakých oblastí budete investovat. Server Business Matters poradil pár užitečných rad.

Do čeho investovat?

1. Provozní systémy, vybavení a technologie jsou primárními nástroji k vykonávání vaší podnikatelské činnosti. Nejsme přeci v době kamenné a tudíž jistě budete potřebovat ke své práci kvalitní technické zázemí – počítače, tiskárny... Dejte si také pozor na jejich vzájemnou kompatibilitu. Některá zařízení mohou mezi sebou velmi špatně/omezeně komunikovat a vy přeci nestojíte o to, aby se vám dokumenty tiskly půl hodiny poté, co je zařadíte do fronty. Každopádně si stále dávejte pozor na to, co je bezpodmínečně nutné mít k práci a co by bylo hezké mít. Ne všechno vybavení bude v začátcích vašeho podnikání k užitku.

2. Lidé jsou další „položkou“ na seznamu, na které byste neměli šetřit. Pokud tedy neplánujete „one (wo)man show“, je investice do těch nejlepších důležitá. Při hledání správné osoby věnujte pozor referencím a raději se vyvarujte zaměstnávání vlastních známých. Ztěžujete si tím vaše budoucí rozhodování a vzájemnou komunikaci. Nalezení vhodné osoby vás bude stát náklady na inzerci, mzdy, ale i potřebné školení, které rozhodně nezapomeňte.

3. Reklama a propagace je neodmyslitelnou součástí podnikání. Kdo se nesnaží zviditelnit, jakoby neexistoval. Nalézt adekvátní nástroje nebo jejich kombinaci může být zpočátku oříšek, ale pokud znáte orientaci vlastního businessu, produkty, vaši cílovou skupinu i konkurenci, pak jistě brzy vhodné řešení naleznete. Jste-li lokální firma, pak místní tisk, venkovní reklama a další propagace cílená na komunitu bude jistě účinnější než reklama s celonárodním dopadem.

Na čem šetřit?

1. Prostory jsou jedním velmi vzrušujících aspektů podnikání, neboť v práci pravděpodobně strávíte velmi mnoho času a vaším zájmem je mít pozitivní vztah i k prostorám, kde činnost vykonáváte. Ne vždy je však bezpodmínečně nutná prostorná kancelář s výhledem na město. Pokud nemáte pravidelné obchodní schůzku ve vaší kanceláři, pak se nemusíte tolik strachovat, aby vybrané prostory pro vaši firmu byly dostatečně reprezentativní. Alternativou malých podniků je samozřejmě práce z domova anebo pronájem tzv. flexi kanceláří, zasedacích místností nebo sdílení kancelářských prostor s jiným podnikatelským subjektem.

2. Půjčky jako zdroj financování vašeho podnikání také nejsou ničím příjemným, jakmile přijde na jejich splácení. Bohužel jsou mnohdy nevyhnutelné, protože podnikatelský kapitál ve většině případů z kapsy jen tak nevytáhnete. Každopádně co se týče financí, měli byste věnovat nějaký čas prozkoumání všech alternativ vhodných pro vaše obchodní potřeby. Možná že krátkodobý kontokorent poslouží dostatečně a dlouhodobých půjček nebude třeba. Na internetu naleznete mnoho srovnávačů, které vám dovolí posoudit aktuální nabídky hezky vedle sebe.

3. Ostatní služby a poplatky. Jsou to ty náklady, které, ač se to nezdá, citelně ukrajují z vašich výnosů. Ačkoliv budete pracovat z domova, pak i transakce prováděné přes banku a další externí služby jako účetnictví něco stojí. Nejúčinnější radou je chovat se k těmto firemním nákupům, jako by se jednalo pouze o vás a vaši potřebu. Zatímco externí účetní vám může ušetřit peníze v dlouhodobém horizontu, stále zde existují například možnosti nechat si zpracovat účetnictví online.

Podnikáte? Jak efektivně umíte nakládat s dostupnými zdroji?

-bn-

Zdroj: Business Matters - web předního britského časopisu pro malé a střední podniky
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Matters