Měli by lidé na ostatní křičet? Záleží na kultuře (1/2)

Co si myslíte o lidech, kteří snadno zvýší hlas? Když dojde na konfrontaci, dáváte přednost tichému a odměřenému jednání? Jaký je ten správný způsob, jak řešit konflikty? Záleží to do značné míry na kultuře.

Ilustrační snímek

Než si uděláme obrázek o lidech, kteří se chovají nějakým způsob, podívejme se, co nám na toto téma může poradit web management-issues.com.

Co považujeme za vhodný způsob vyjádření vlastní frustrace, to závisí právě na našich kulturních normách. V některých kulturách na vás prostě lidé křičí více než v kulturách jiných. Obvykle to není nijak velký problém, ale v určitých situacích může být tento rozdíl zásadní.

Na pracovišti, kde spolupracují kolegové z různých kultur, může totiž docházet k problémům způsobeným rozdíly v hodnotách, které ta která kultura upřednostňuje.

V tomto ohledu existují dva typy kultury:

Neutrální kultury: Lidé věří, že vyjadřování emocí by mělo být minimalizováno, aby byla uchráněna a zachována důstojnost a respekt. Jakékoli zklamání nebo úzkost by proto mělo být komunikováno klidně a bez velkých emocí. Bezpečnostní personál na letišti v Japonsku proto bude vystupovat zdvořile a mírně.

Citové kultury: Lidé si cení otevřeného vyjadřování pocitů. Na špatné zprávy proto často reagují křikem nebo dokonce nekontrolovatelným pláčem. Neváhají také zvýšit hlas: v New Yorku proto na vás bude často personál na letišti hlasitě pokřikovat: „Notebooky ven! Vyndat všechno z kapes!“.

Podle článku i psycholog pracující pro americkou policii tvrdí, že pro policisty, kteří nejsou vyškoleni v oblasti kulturní inteligence, může být velmi obtížné posoudit, zda se někdo z jiného kulturního prostředí:

  • Chová tak, že by to mělo být považováno za potenciální hrozbu
  • Jedná pod vlivem duševní choroby
  • Chová se stylem, který je kulturně podmíněnou emoční reakcí na krizovou situaci

Rozpoznat, kdo patří k neutrální nebo citové kultuře může být v každodenním životě velmi užitečné.

-jk-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues

Články v sérii

Aktuální

Měli by lidé na ostatní křičet? Záleží na kultuře (1/2)

Aktuální

Měli by lidé na ostatní křičet? Záleží na kultuře (2/2)