Crowdsourcing (1/2): O co vlastně jde

Crowdsourcing je dnes velmi populární využití idey o moudrosti davů – což je myšlenka, že velké skupiny lidí mohou být ve výsledku chytřejší než menší skupiny složené z brilantních jedinců. Stále častěji tuto metodu využívají společnosti, veřejný sektor i neziskové organizace jako nástroj pro vymýšlení inovací.

Ilustrační snímek

Stále však existuje nejistota ohledně toho, jaká témata nebo konkrétní problémy lze crowdsourcingem úspěšně vyřešit. Pak je zde také otázka výběru vhodné platformy pro crowdsourcing.

Kvůli těmto obtížím je crowdsourcing často využíván s nedokonalými výsledky. Není divu, že pak dochází ke zklamání. Co tedy udělat, aby se vám podařilo crowdsourcing využít efektivně?

Jak pomocí crowdsourcingu vytvořit skutečnou hodnotu

Za prvé, co je přesně ten crowdsourcing? Je to jeden z nástrojů využitelných v oblasti správy znalostí (dalším je například brainstorming). Crowdsourcing je o tom, že vezmete určitý úkol od někoho, kdo ho doteď zpracovával (typicky od zaměstnance) a outsourcujete ho obvykle nějaké velké skupině tím, že jej otevřeně nabídnete k řešení.

Crowdsourcing tedy není jen o davu. Je to o:

  • Outsourcingu určité práce
  • Směrem k externímu davu přispěvatelů

Dva přístupy k crowdsourcingu

Jak to crowdsourcing tedy využít k řešení výzev a problémů? Všechny možné úkoly vhodné pro crowdsourcing můžeme rozdělit do dvou hlavních větví:

  1. Přidávání kapacity
  2. Využití odborných znalostí (crowdsourcing inovací)

Obě tyto větve mají své charakteristické rysy. Pravidla pro zapojení davu se u každé z nich liší, upozorňuje web business2community.com. Přidávání kapacity je o zvýšení kapacity tím, že využijete mnoho lidí, kteří mohou snadno přispět splněním nějakého dílčího úkolu. Přístup k odborným znalostem pak je o sbírání nápadů a možných řešení určitých problémů.

-jk-

Zdroj: business2community.com - online komunita pro manažery a podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje business2community.com

Články v sérii

Aktuální

Crowdsourcing (1/2): O co vlastně jde

Aktuální

Crowdsourcing (2/2): Rozdíl mezi jeho 2 typy