Stále však existuje nejistota ohledně toho, jaká témata nebo konkrétní problémy lze crowdsourcingem úspěšně vyřešit. Pak je zde také otázka výběru vhodné platformy pro crowdsourcing.
Kvůli těmto obtížím je crowdsourcing často využíván s nedokonalými výsledky. Není divu, že pak dochází ke zklamání. Co tedy udělat, aby se vám podařilo crowdsourcing využít efektivně?
Jak pomocí crowdsourcingu vytvořit skutečnou hodnotu
Za prvé, co je přesně ten crowdsourcing? Je to jeden z nástrojů využitelných v oblasti správy znalostí (dalším je například brainstorming). Crowdsourcing je o tom, že vezmete určitý úkol od někoho, kdo ho doteď zpracovával (typicky od zaměstnance) a outsourcujete ho obvykle nějaké velké skupině tím, že jej otevřeně nabídnete k řešení.
Crowdsourcing tedy není jen o davu. Je to o:
- Outsourcingu určité práce
- Směrem k externímu davu přispěvatelů
Dva přístupy k crowdsourcingu
Jak to crowdsourcing tedy využít k řešení výzev a problémů? Všechny možné úkoly vhodné pro crowdsourcing můžeme rozdělit do dvou hlavních větví:
- Přidávání kapacity
- Využití odborných znalostí (crowdsourcing inovací)
Obě tyto větve mají své charakteristické rysy. Pravidla pro zapojení davu se u každé z nich liší, upozorňuje web business2community.com. Přidávání kapacity je o zvýšení kapacity tím, že využijete mnoho lidí, kteří mohou snadno přispět splněním nějakého dílčího úkolu. Přístup k odborným znalostem pak je o sbírání nápadů a možných řešení určitých problémů.
-jk-