Proč elektromobily ještě nejsou všude: 4 rozšířené mýty (2/2)

V předchozím článku jsme zjistili, které mýty o e-automobilech možná brání jejich širšímu přijetí. Nyní uvidíme, co je pravdy na dalších dvou z těchto mýtů.

Spotřeba elektrické energie by nebyla nijak hrozivá

Poptávka po elektrice nebyla přehnaná. Model dobíjení e-vozidel dokonce kolísání spotřeby vyhlazuje. Abyste mohli zpracovat ropu a získali z ní jeden litr paliva, spotřebujete asi 1,6 kWh. Pokud pak auto se spalovacím motorem spotřebuje 10 litrů na 100 kilometrů, je to téměř stejná spotřeba elektrické energie, jakou má elektrické auto (to potřebuje asi 20 kWh na 100 kilometrů), tvrdí článek na webu obchodní školy INSEAD.

Obavy z dlouhého nabíjení a omezeného dojezdu

Jedním z hlavních obav týkajících se elektrických vozidel je samozřejmě praktické hledisko – strach, že trvá příliš dlouho, než se auto dobije a dále že vzdálenost dojezdu, kterou je možné dosáhnout, je příliš nízká. Tyto dva obavy se někdy také nazývají nabíjecí a dojezdovou úzkostí.

Pokud jde o obavy z nedostatečného dojezdu, podle průzkumu Evropské komise (založeného na 6 evropských zemích) se:

  • Každá průměrná jízda za den pohybovala v rozmezí 15-35 kilometrů.
  • Průměrná celková vzdálenost uražená za den pohybovala v rozmezí 40-80 kilometrů.

Pro příležitostné delší cesty je slibný rychlý rozvoj sítí rychlého dobíjení.

Jednou z výhod e-aut je i to, že pro dobití nepotřebujete postavit čerpací stanici, protože elektřina je jednoduše všude. Nabíjení pro e-automobily tak nevyžaduje žádnou nemovitost a lze ho velmi snadno zřídit i v současné infrastruktuře, zejména ve všech dnes používaných garážích a na parkovištích. To znamená, že e-auta mohou být nabíjeny vlastně vždy, když je zrovna neřídíte, Ve vyspělých zemích je auto používáno obvykle méně než 5 % z celého dne. Doba nabíjení by proto neměla působit větší potíže.

Elektrický vůz se může dát dobíjet vždy, když je to možné – a to nejen při úplném vyčerpání baterie. Nabíjet ho lze už při zbývajících 80 % energie.

-jk-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge

Články v sérii

Aktuální

Proč elektromobily ještě nejsou všude: 4 rozšířené mýty (1/2)

Aktuální

Proč elektromobily ještě nejsou všude: 4 rozšířené mýty (2/2)