Proč elektromobily ještě nejsou všude: 4 rozšířené mýty (1/2)

V mnoha městech po celém světě lidé ztrácejí hodně času, tím, že stojí s autem v zácpách během dopravní špičky. Celé davy jsou zavřené ve vozidlech, která se pohybují jen velmi pomalu. Nejhorší na tom však je, že to jsou ještě stále tradiční auta se spalovacím motorem.

Překážky přechodu k elektrickým automobilům

  1. Elektrická auta ve skutečnosti prý nejsou požehnáním – jsou jen způsobem, jak přesunout znečišťování životního prostředí z vozidla samotného na elektrárny leckdy stále ještě spalující fosilní paliva.
  2. Výroba a likvidace baterií elektrických automobilů je další nebezpečné znečištění.
  3. Elektrorozvodná síť by se zhroutila, kdyby všichni najednou přešli na e-auta.
  4. Nabíjení elektrického vozidla je pomalé a neumožňuje řidiči dojet na dlouhou vzdálenost.

Toto jsou však pouhé mýty, tvrdí článek na webu obchodní školy INSEAD.

Jak to je se spotřebou energie a bateriemi

Pravda je taková, že zásadní je efektivita, se kterou se primární zdroje energie (ropy a plynu) přeměňují na pohyb. Spalovací motory, které jsou dostatečně malé a lehké na to, aby mohly být ve vozidlech, převádí zdroj primární energie až 6 000 výbuchy za minutu do pohybu vozidla.

Na rozdíl od toho v případě elektřiny zde mluvíme o obrovských elektrárnách, které nemusí být mobilní. Jediná elektrárna tak může obsluhovat miliony automobilů a vyprodukované znečištění lze filtrovat v jediném jeho zdroji, kde je kontrola znečišťování mnohem efektivnější. Moderní spalovací motor uvnitř vozidla spaluje palivo s asi 20% efektivitou. Moderní elektrárna však dosahuje celých 70 %.

Pokud jde o baterie, intenzivní výzkum v této oblasti vede k lepší recyklaci a znovuvyužití automobilových baterií. Stále však platí, že autobaterie mají i běžné, tradiční automobily.

-jk-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge

Články v sérii

Aktuální

Proč elektromobily ještě nejsou všude: 4 rozšířené mýty (1/2)

Aktuální

Proč elektromobily ještě nejsou všude: 4 rozšířené mýty (2/2)