Internet válcuje trh s uměním (2/2)

předchozím článku jsme viděli, jak obchodníci s uměním a aukční domy ztrácejí své dosud neotřesitelné pozice. Nyní se podívejme na nové hráče, kteří se objevují na scéně.

Společnost 1stdibs.com je známá jako Amazon na trhu s uměním. Vydělává peníze tím, že si bere provize od obchodníků (bere si 10 %). A navíc jí platí měsíční poplatek více než 2 000 obchodníků, kteří její služby využívají. Nedávno navíc zavedla nové pravidlo: když obchodník zkontaktoval kupujícího prostřednictvím její sítě, musí i obchod samotný proběhnout přes tuto společnost. Obchodníci tak nemohou uzavírat obchody v soukromí, pokud kontakt na kupujícího získali skrze tuto společnost. Obchodníci se tomuto pravidlu podvolili, protože díky službám 1stdibs.com mohou hledat klientelu po celém světě.

Přechod od offline prodejů k online: Je to generační záležitost

Mladí zákazníci do 30 let nakupují online skoro vše, od oblečení až po auta. Ani umění pro ně není ničím zvlášť odlišným. Kai Kuklinski, ředitel společnosti AXA Art, která pojišťuje umělecká díla, říká, že „ti, kdo umění nakupují online, jsou na trhu s uměním spíše nováčky.“ Tito kupující často sledují daného umělce a jeho díla poměrně znají. Líbí se jim rychlost a dostupnost, tvrdí Collectrium (startup, který vytvořil online platformu, jenž sběratelům umění umožňuje spravovat jejich sbírku; loni byl koupený aukčním domem Christie’s).

Důvody zůstat offline se stále najdou

I když vše, co bylo řečeno, je pravda, stále ještě jsou zde výhody, kterých se velký offline kupující bude vzdávat jen těžko. Technologie může být pohodlná – ale jednou z výhod toho, kdo nakupuje za velké peníze, je, že je často zván na umělecké veletrhy po celém světě. Cestování, návštěva luxusních lokalit a status s tím spojený nezmizí, ať už online služby otřásají s trhem s uměním sebevíc.


-jk-

Zdroj: Strategy+Business - americký magazín o strategiích v podnikání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Strategy+Business

Články v sérii

Aktuální

Internet válcuje trh s uměním (1/2)

Aktuální

Internet válcuje trh s uměním (2/2)