Kreativita: Sejít se v jedné místnosti nestačí

Ilustrační snímek

Váš tým řeší důležitý problém nebo připravuje nový produkt a vy jako manažer chcete maximálně podpořit kreativitu svých lidí. Dobrý úmysl však nestačí. Často se stává, že ve snaze o co největší kreativitu manažer naopak kreativitu svého týmu podrývá. A vůbec si to neuvědomuje. Na nejčastější případy upozornil server Harvard Business Review.

1. Brainstorming bez přípravy

Brainstorming je pouze jedním z kroků v celém kreativním procesu. Odborně se mu říká divergentní (rozbíhavé) myšlení a jeho cílem je najít více variant řešení. Má-li mít nějaký efekt, musí mu předcházet důkladné prozkoumání příslušného problému, na který má brainstorming najít řešení. Pak přichází na řadu konvergentní (sbíhavé) myšlení neboli hledání jednoho správného závěru spolu s testováním. Pokud si pod kreativním uvažováním představujete, že se sejdete v jedné místnosti a něco vás napadne, nemá to s kreativitou nic společného.

2. Přílišná soudržnost týmu

Z pohledu kreativity není zcela ideální, když je tým příliš sladěn. Kreativní myšlenky se nejlépe rozvíjejí, když nastává určitý konflikt v názorech na plnění úkolů. Pokud se vaši lidé vždy shodnou, dost možná neříkají své skutečné názory nebo žádné nové nápady nemají. Vaším úkolem není předcházet konfliktům a snažit se jim vyhýbat. Převezměte spíše roli rozhodčího, který nechá své lidi bojovat proti sobě, ale zároveň zajistí férovost hry.

3. Odsuzování nápadů bez vyzkoušení

Všichni máme tendenci podporovat nápady, které podtrhují status quo. Pak dochází k paradoxním situacím, kdy manažeři odmítají návrhy, které by naopak zákazníci přivítali. Nejprve myšlenku posoudí a teprve poté ji testují v praxi. Ti nejlepší to však dělají obráceně. Hledají způsoby, jak nápad nejprve otestovat a pak posoudit, zda je dobrý.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review