Dovednosti a kompetence, bez nichž se úspěšný CEO neobejde

Podle statistik americké vládní agentury Bureau of Labor Statistics má mezi lety 2016 a 2026 vzrůst počet CEO zhruba o 8 %. Jak být na tomto postu úspěšný? Jsou potřeba zkušenosti, ale také řada dovedností a kompetencí.

Jiří Jemelka, majitel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o.

Odhodlaný, empatický, houževnatý, pozitivně smýšlející – to jsou jen některé z adjektiv popisujících dobrého a úspěšného CEO. Pomohou mu zdolávat obtíže, vytvářet pozitivní firemní kulturu, navazovat pevné vztahy i pochopit zaměstnance a zákazníky, a tím budovat prosperující byznys.

Pozice CEO, nebo chcete-li výkonného ředitele, je pro mnoho ambiciózních lidí profesním snem. Někteří se k ní mohou dostat tak, že zkrátka založí vlastní firmu, jiní si k ní vyšlapou cestu delším či kratším kariérním růstem.

Dostat se po kariérním žebříčku k pozici CEO zabere průměrně 16 let, přičemž tři čtvrtiny výkonných ředitelů se na tuto pozici dostali interním postupem. Nábor zcela nového pracovníka na tento post nebývá obvyklý, nese s sebou totiž četná rizika.

Značnou roli pro dosažení pozice CEO jinak než založením vlastního byznysu hraje též vzdělání, výhodou v tomto ohledu bývá titul MBA, drtivá většina výkonných ředitelů nejúspěšnějších firem pak disponuje akademickým titulem. Zajímavé je, že vám při cestě za „židlí“ výkonného ředitele může dopomoci i statná tělesná konstrukce – podle jedné studie je totiž průměrná výška mužů v pozici CEO zhruba 183 centimetrů.

Dostat se na tuto vysněnou profesní metu je samozřejmě jedna věc, slavit v ní úspěch věc druhá. Každý CEO by se tak měl pokusit osvojit si a pěstovat v sobě určité dovednosti a kompetence, které mu pomohou být na svém postu úspěšný.

Mnohé z nich jsou úzce spojeny s osobností člověka, a tak se může na první pohled zdát, že je nelze získat jinak, než že se s nimi člověk narodí. Predispozice vždy hrají velkou roli, to ovšem neznamená, že v sobě dovednosti tohoto druhu nedokážete probudit. O které dovednosti a kompetence byste tedy měli usilovat?

Vnitřní dovednosti

Tento typ kompetencí je s povahou člověka propojen velmi těsně, jsou však základem, na kterém pak může stavět každý CEO toužící po úspěchu. Za prvé je potřeba strategické myšlení, jež je klíčové pro budoucí směřování i vývoj celé firmy, ale i pro hledání řešení nejrůznějších problémů. Dále sem patří odhodlání a také vášeň pro to, co děláte.

Toto jsou řekněme motory úspěšných lídrů. Míra odhodlání něco dokázat – být lepší než konkurence, poskytnout zákazníkům ty nejlepší služby, vyvinout co nejbezpečnější produkt a tak dále – je často hybnou silou celého podnikání. Zároveň byste však měli svou práci dělat srdcem.

Čtvrtou položkou z této skupiny kompetencí je pak pozitivní myšlení, díky němuž snadno ve své firmě vytvoříte atmosféru proaktivního přístupu a které vám též pomůže motivovat zaměstnance.

Měkké dovednosti

Mezi měkké dovednosti se řadí kompetence v oblasti chování, někdy se jim říká též interpersonální dovednosti. I z tohoto typu by měl úspěšný CEO oplývat čtyřmi kompetencemi: umět inspirovat, umět naslouchat, mít chuť se učit a být empatický.

Co se týče umění inspirovat, není to samozřejmě jen o tom, dokázat povzbudit zaměstnance inspirativní řečí, ale i činy. Při předávání inspirace se ovšem rovněž nezdráhejte nechat se inspirovat, k čemuž se váže i další zmíněná dovednost, tedy umění naslouchat.

Naslouchání se ale rozhodně nerovná prostému poslouchání. Je třeba soustředit se na mluvčího i mluvené, přemýšlet o tom, co slyšíme, a také se aktivně ptát. S uměním naslouchat je spjata i třetí kompetence, chuť k učení. Dobrý lídr nesmí nikdy ustrnout, musí se učit a rozvíjet.

Důležité je i to, přistupovat k tomuto rozvoji s pokorou a nezdráhat se učit od podřízených. K těm by se měl úspěšný CEO umět chovat jako k lidem, nikoliv jen „firemním“ položkám, tedy se zmiňovanou empatií. Umět se vcítit do zaměstnanců, partnerů i klientů významně pomáhá pochopit jejich motivace a potřeby a vytvářet pevné vazby založené na důvěře.

A něco navíc, hlavně pak odvahu

Jako výkonný ředitel se pravděpodobně budete často potýkat s nedostatkem času, proto je potřeba, abyste si osvojili další důležitou kompetenci: dokázat se soustředit. A tím se nemyslí jen zvládnout „zabrat se“ do určité činnosti, ale i to, umět zhodnotit, kam své soustředěné úsilí směřovat.

Vzhledem k tomu, že během práce bude vaše pozornost často odváděna – nejrůznějšími telefonáty, náhlými poradami a podobně – bude třeba se aktivně rozhodovat, kam pozornost cílit a jak co nejefektivněji naložit se svým časem.

Úspěšný CEO musí být v neposlední řadě také nebojácnýhouževnatý. Nesejděte však se svou odvahou do arogance – není dobré bránit se diskuzi o problémech, při jejich řešení je ale třeba postupovat rozhodně a rázně. Houževnatost vám pak bude pomáhat zejména při řešení problémů. Neúspěchů se nebojte, očekávejte je a buďte připraveni postavit se jim čelem a s chladnou hlavou.