Negativní zpětná vazba v kostce

Existují nejrůznější rady, jak správně kritizovat. Řada z nich si však protiřečí. Server Harvard Business Review proto přinesl přehled rad, které jsou podloženy výzkumy i zkušenostmi manažerů z praxe. V článku s názvem Everything You Need to Know About Giving Negative Feedback zdůraznil následující osvědčená pravidla.

Ilustrační snímek

1. Nebalte kritiku do chvály

Nebuďte zbabělí a nesnažte se zlehčovat kritiku tím, že ji proložíte pochvalami. Sdělujte svou kritiku jasně a otevřeně.

2. Sdílejte zpětnou vazbu pravidelně

Domluvte se s podřízenými na pravidelných schůzkách za účelem zpětné vazby. Sdílení negativní i pozitivní zpětné vazby by mělo být přirozenou součástí každého pracovního týdne.

3. Nespojujte kritiku s otázkou platů a povýšení

To je nešvar klasických systémů hodnocení výkonnosti jednou ročně. Diskuse o výši platu a možnostech kariérního rozvoje by měly probíhat jindy.

4. Je-li to nutné, kritizujte veřejně

Základní pravidlo zpětné vazby říká chválit veřejně, ale kritizovat v soukromí. Existují však případy, kdy je třeba probrat otázky výkonnosti s celou pracovní skupinou, byť to někomu může být nepříjemné.

5. Žádejte o povolení

I když se vám to může zdát divné, vždy byste se měli svých podřízených zeptat, zda jim můžete sdělit svou kritiku. Budou vám pak více naslouchat, až začnete mluvit.

6. Nedělejte ukvapené závěry

Nikdy nemůžete předvídat skutečné důvody vedoucí k chování, které u svých podřízených kritizujete. Fakta, která vidíte, nestačí. Vždy si nechte situaci vysvětlit z pohledu daného zaměstnance.

7. Podejte kritiku jako možnost zlepšit se

Efektivnější, než říkat jen to, co dotyčný dělá špatně, je zároveň vysvětlit pozitiva, kterých může dosáhnout, když se zlepší.

8. Jasně popište chování, které chcete vidět

Nepředpokládejte, že si kritizovaný zaměstnanec sám vydedukuje, jak přesně chcete, aby změnil své chování.

9. Dejte prostor vstřebat kritiku

Pokud se chystáte na opravdu vážný kritický rozhovor, počítejte s tím, že dotyčný zaměstnanec bude potřebovat chvíli času na to, aby vaši kritiku přijal, Zvažte například, zda mu neposkytnout odpoledne volno. Dát prostor je mnohem lepší, než vymýšlet falešné pochvaly, aby vaše kritika nebyla tak silná.

10. Ovládejte se

Mějte na paměti to, co chcete zaměstnanci sdělit a také to, jaký vztah si s ním chcete udržet. Nemůžete kontrolovat reakce druhých, ale své vlastní ano.

Výzkumy ukazují, že i když většina manažerů nerada kritizuje, většina zaměstnanců chce kritiku slyšet. Ze studií efektivních týmů a spokojených manželství vyplývá, že ideální poměr chvály vůči kritice je pět pochval na jednu kritiku.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review