Opak syndromu podvodníka: Co je to „Dunningův–Krugerův efekt“ a jak poznat, že se týká vašeho podřízeného?

Takzvaný „syndrom podvodníka“ asi všichni známe. Jedná se o situaci, kdy o sobě i velmi schopný člověk pochybuje a připadá mu, že se do zodpovědné nebo třeba i manažerské pozice dostal jaksi omylem. „Dunningův–Krugerův efekt“ je jakýmsi opakem tohoto syndromu. Může jím trpět víceméně každý a může mít velmi negativní dopad na efektivitu práce daného jedince, ale i na výsledky celého týmu. V dnešním článku se proto podíváme, co je to „Dunningův–Krugerův efekt“, a řekneme si, jak poznat kolegu nebo podřízeného, který tímto jevem trpí.

Ilustrační snímek

Dunningův–Krugerův efekt

Jak uvádí The Muse, tento jev popsali v roce 1999 David Dunning a Justin Kruger. A popisuje poměrně častou situaci, kdy lidé s nízkými dovednostmi přeceňují své schopnosti. Důvodem je fakt, že jim chybí vhled do toho, co vlastně neví. Tito lidé, byť nemají v dané oblasti žádné výjimečné dovednostmi, hýří sebevědomím a sami sebe považují za neomylné. Důsledkem takového chování pak ale mohou být konflikty v týmu, špatná rozhodnutí, přeceněné schopnosti a nezvládnuté úkoly.

Jak poznat, že váš podřízený tímto syndromem trpí?

Mít v týmu podřízeného s Dunningovým–Krugerovým efektem může vést k dlouhodobým problémům. Dotyčný nepřijímá konstruktivní kritiku, přeceňuje své schopnosti a často poškožuje práci celého týmu.

Zde je několik signálů, které vám napoví, že se Dunningův–Krugerův efekt týká některého ze členů vašeho týmu:

  • Podřízený dělá často špatná rozhodnutí. Lidé s Dunningovým–Krugerovým efektem často dělají špatná rozhodnutí, protože přeceňují své znalosti a rozhodovací schopnosti. Mnohdy také rozhodují o věcech, k nimž nemají autoritu, nebo nevyhledávájí schválení nadřízeného.
  • Přehnané sebevědomí. Dotyčný pracovník má typicky vysoké sebevědomí, přestože jeho schopnosti a výsledky tomu objektivně neodpovídají.
  • Neschopnost přijímat zpětnou vazbu. Člověk s Dunningovým–Krugerovým efektem má za to, že vše dělá správně, a proto nepřijímá ani konstruktivní kritiku, ani žádnou jinou zpětnou vazbu od svého okolí.
  • Neochota spolupracovat s ostatními členy týmu. Všechny výše zmíněné neduhy pak vedou k tomu, že pracovník zkrátka neumí pracovat v týmu a chybí mu schopnost s kolegy konstruktivně komunikovat.

Pokud u některého z podřízených tento efekt odhalíte, musíte situaci ihned řešit. Začněte tím, že si s daným pracovníkem promluvíte a zjistíte, jak situaci vnímá. Pokud byste totiž tento problém neřešili, může se vám postupně rozvrátit celý tým.

 

-mm-

Zdroj: The Muse - americký web s tipy pro rozvoj kariéry a dlouhodobý profesionální růst
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Muse