Pět netradičních vyjednávacích taktik, které vždy zafungují

Vynikající vyjednávací schopnosti patří k nutné výbavě úspěšných lídrů. Umět vyjednávat s kolegy, s podřízenými, s obchodními partnery i s vedením znamená nastartovat svou manažerskou kariéru a být při řízení lidí a projektů skutečně efektivní. Chcete z každého vyjednávání odcházet spokojeni? Pak pro vás máme následujících pět netradičních, ale velmi efektivních technik, které vždy fungují.

Ilustrační snímek

Tento text vychází z článku na webu INC.com.

Vyjasněte si hned na začátku pravidla vyjednávání

Mnoho vyjednávání se odehrává, aniž by se obě strany předem domluvily na pravidlech jednání. Zkuste tak trochu nečekaně navrhnout pravidla hry hned na začátku vyjednávání. Ř -ekněte třeba, v jakých oblastech jste ochotni slevit, v jakých naopak ne, a navrhněte určité principy a mantinely, v rámci kterých se vyjednávání bude držet.

Ptejte se „proč“

Neptejte se jenom na to, co druhá strana chce, ale ptejte se i po motivacích druhého člověka. Ptejte se tedy, proč chce to, co chce. Snažte se jít k jádru problému a dost možná i druhému člověku pomůžete jeho situaci a pozici lépe pochopit. A možná tak společně najdete nové řešení problému, které dřív nikoho nenapadlo.

Otevřeně se vyjádřete k emocím, které na vyjednávání vládnou

Vyjednávání často v lidech budí emoce. Strach, frustraci, hněv, rozčarování. Účastníci jednání se většinou tyto emoce snaží spíše ignorovat. Vy je ale můžete zkusit naopak přijmout a otevřeně o nich mluvit. Můžete třeba říci, že vnímáte, že určité téma je pro dotyčného velmi citlivá, a snažte se zjistit, proč tomu tak je.

Nabídněte více možností, které vám vyhovují

Nemějte jen jedno řešení, ke kterému směřujete. Navrhněte hned několik variant, které jsou pro vás přípustné. Vezmete tím tak trochu vítr z plachet vašim oponentům, protože jen těžko se jim budou dobře vyvracet všechny možnosti, které nabízíte, a zjednodušíte tak vyjednávání.

Druhého člověka chvalte a buďte na něj velmi milí

Základním pravidlem dobrého vyjednávání, které ovšem většina lidí nedodržuje, je milé vystupování a chválení druhé strany. Nebuďte otevřeně tvrdí vyjednavači. Ti nejlepší vyjednavači se chovají sympaticky, podporují druhou stranu a dávají jí najevo souhlas v mnoha věcech. Tím si získají sympatie a důvěru druhé strany a tím snadněji se jim podaří ji přesvědčit o svém vlastním úhlu pohledu.

 

 

-mm-

 

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com