Pět tipů pro manažery, jak být zdravě asertivní

Schopnost rychle se rozhodovat, odhodlání „tlačit“ svůj tým dopředu nebo ochota vydobýt u vyššího managementu lepší podmínky pro své podřízené. To vše jsou vlastnosti, kterými by měl disponovat každý úspěšný manažer a které jsou úzce spojené s klíčovou vlastností efektivních lídrů – a sice s asertivitou. Zde je pět tipů pro manažery, jak si vybudovat zdravou asertivitu a jak být charismatičtější, efektivnější ve své práci a jak si získat přirozený respekt.

Ilustrační snímek

Znejte rozdíl mezi asertivitou, agresivitou a pasivitou

Podle Management Issues je nutné vědět, co vlastně asertivita znamená. Být asertivní znamená, že své myšlenky, nápady a mantinely komunikujete jasně, srozumitelně a jednoznačně. Asertivita se však nesmí překlenout v agresivitu, kdy ignorujete potřeby druhých, nebo v pasivitu, kdy své vlastní potřeby upozaďujete, abyste se vyhnuli konfliktům.

Mluvte častěji v první osobě

Asertivní člověk umí dát klidně, ale jasně najevo, jaké je jeho stanovisko. Mluví proto častěji v první osobě a ohledně svých názorů nechodí okolo horké kaše. Neříkejte proto „je nutné, aby tohle někdo udělal,“, ale „jsem přesvědčen, že tohle musíme udělat hned, a navrhuji, aby to udělal tena a ten.“

Naučte se říkat „ne“

Asertivní člověk je někdo, kdo umí říkat i „ne“. Když po vás vedení bude chtít, abyste nutili své podřízené k nemožným výkonům, musíte to umět odmítnout. Stejně tak musíte odmítnout návrhy a požadavky, které jsou v rozporu se základními hodnotami vás, vaší firmy nebo vašeho týmu, a musíte umět říkat „ne“ na zbytečné úkoly, abyste se mohli soustředit na své priority.

Udržte emoce na uzdě i při vyhrocených konverzacích a v konfliktech

Rozčilování se, obviňování druhých nebo agresivita bývají znakem nejistoty a nízkého sebevědomí. Asertivní lidé umí udržet emoce na uzdě i ve vypjatých situacích a dovedou konverzace svým stoickým, ale pevným klidem opět vrátit na klidnou úroveň.

Komunikujte své myšlenky jasně, stručně a jednoznačně

Nemluvte vágně ani přehnaně rozšafně. Pojmenovávejte věci pravými jméno a když něco chcete nebo požadujete, řekněte to jasně a stručně. Tak, aby nemohl mít někdo pochyb, co jste chtěli říct.

 

-mm-

 

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues