Znejte rozdíl mezi asertivitou, agresivitou a pasivitou
Podle Management Issues je nutné vědět, co vlastně asertivita znamená. Být asertivní znamená, že své myšlenky, nápady a mantinely komunikujete jasně, srozumitelně a jednoznačně. Asertivita se však nesmí překlenout v agresivitu, kdy ignorujete potřeby druhých, nebo v pasivitu, kdy své vlastní potřeby upozaďujete, abyste se vyhnuli konfliktům.
Mluvte častěji v první osobě
Asertivní člověk umí dát klidně, ale jasně najevo, jaké je jeho stanovisko. Mluví proto častěji v první osobě a ohledně svých názorů nechodí okolo horké kaše. Neříkejte proto „je nutné, aby tohle někdo udělal,“, ale „jsem přesvědčen, že tohle musíme udělat hned, a navrhuji, aby to udělal tena a ten.“
Naučte se říkat „ne“
Asertivní člověk je někdo, kdo umí říkat i „ne“. Když po vás vedení bude chtít, abyste nutili své podřízené k nemožným výkonům, musíte to umět odmítnout. Stejně tak musíte odmítnout návrhy a požadavky, které jsou v rozporu se základními hodnotami vás, vaší firmy nebo vašeho týmu, a musíte umět říkat „ne“ na zbytečné úkoly, abyste se mohli soustředit na své priority.
Udržte emoce na uzdě i při vyhrocených konverzacích a v konfliktech
Rozčilování se, obviňování druhých nebo agresivita bývají znakem nejistoty a nízkého sebevědomí. Asertivní lidé umí udržet emoce na uzdě i ve vypjatých situacích a dovedou konverzace svým stoickým, ale pevným klidem opět vrátit na klidnou úroveň.
Komunikujte své myšlenky jasně, stručně a jednoznačně
Nemluvte vágně ani přehnaně rozšafně. Pojmenovávejte věci pravými jméno a když něco chcete nebo požadujete, řekněte to jasně a stručně. Tak, aby nemohl mít někdo pochyb, co jste chtěli říct.
-mm-