Překážky přechodu k elektrickým automobilům
- Elektrická auta ve skutečnosti prý nejsou požehnáním – jsou jen způsobem, jak přesunout znečišťování životního prostředí z vozidla samotného na elektrárny leckdy stále ještě spalující fosilní paliva.
- Výroba a likvidace baterií elektrických automobilů je další nebezpečné znečištění.
- Elektrorozvodná síť by se zhroutila, kdyby všichni najednou přešli na e-auta.
- Nabíjení elektrického vozidla je pomalé a neumožňuje řidiči dojet na dlouhou vzdálenost.
Toto jsou však pouhé mýty, tvrdí článek na webu obchodní školy INSEAD.
Jak to je se spotřebou energie a bateriemi
Pravda je taková, že zásadní je efektivita, se kterou se primární zdroje energie (ropy a plynu) přeměňují na pohyb. Spalovací motory, které jsou dostatečně malé a lehké na to, aby mohly být ve vozidlech, převádí zdroj primární energie až 6 000 výbuchy za minutu do pohybu vozidla.
Na rozdíl od toho v případě elektřiny zde mluvíme o obrovských elektrárnách, které nemusí být mobilní. Jediná elektrárna tak může obsluhovat miliony automobilů a vyprodukované znečištění lze filtrovat v jediném jeho zdroji, kde je kontrola znečišťování mnohem efektivnější. Moderní spalovací motor uvnitř vozidla spaluje palivo s asi 20% efektivitou. Moderní elektrárna však dosahuje celých 70 %.
Pokud jde o baterie, intenzivní výzkum v této oblasti vede k lepší recyklaci a znovuvyužití automobilových baterií. Stále však platí, že autobaterie mají i běžné, tradiční automobily.
-jk-