TÜV SÜD: aktuální průměrné stáří vozidel na silnicích je více než 10 let – poruchovost se zvyšuje

Vozidla na našich silnicích stárnou. V Německu je v současné době průměrné stáří automobilů 10,1 let, poprvé v historii překonalo hranici deseti let, přičemž před třemi lety to bylo 9,5 let. Starší vozidla samozřejmě ovlivňují statistiky poruch. Podle poslední zprávy analyzující výsledky pravidelných technických kontrol, kterou organizace TÜV-Verband (sdružení TÜV) představila dne 10. listopadu v Berlíně, vzrostla míra závažných poruch z 17,9 % vykázaných v loňské zprávě na současných 20,2 %. Odborníci ze společnosti TÜV SÜD přičítají vyšší poruchovost vyššímu průměrnému stáří vozidel a tomu, že mnoho lidí má stále napjatější rozpočet, takže jsou nuceni snižovat náklady na servis a údržbu. Celkovým vítězem zprávy TÜV Report 2023 je vůz Mercedes třídy B, zatímco titul vozu s nejhoršími výsledky opět získala Dacia Logan.

TÜV SÜD: aktuální průměrné stáří vozidel na silnicích je více než 10 let – poruchovost se zvyšuje

„Může to znít otřepaně, ale pandemie covidu-19 se odrazila také na trhu s motorovými vozidly. Na příklad mezi lety 2020 a 2022, což je období, jež zpráva popisuje, vzrostly kvůli nedostatku nových vozidel prodeje ojetých a starších automobilů,“ vysvětluje Jürgen Wolz, manažer pro mobilitu a aktivity na regulovaném trhu v divizi mobility TÜV SÜD. Existují však modely, jako je Mercedes třídy B, které dlouhodobě nabízejí vysokou úroveň spolehlivosti a bezpečnosti. Kromě toho, že je dle zprávy TÜV Report 2023 celkovým vítězem, tento vůz nižší střední třídy vyrobený v německém Švábsku se i po devíti letech užívání umisťuje s 11% poruchovostí na 4. místě. Za devět let má v průměru najeto 90 000 kilometrů. Pro srovnání Ford Galaxy dosahuje podobné poruchovosti již po třech letech. Další možností, jaký starší vůz lze pořídit i při úspornějším rozpočtu, je Honda Jazz. Při úvodní pravidelné technické kontrole se s poruchovostí 2,7% umístila na osmém místě, ovšem po jedenácti letech provozu si drží spíše vyšší umístění. Wolz k tomu dodává: „Průměrné stáří vozového parku se sice zvýšilo téměř o jeden rok, ale i starší motorová vozidla jsou v Německu stále v dobrém stavu. Některé ojeté vozy dosahují vynikajících výsledků, i když jsou staré šest až sedm let, nebo dokonce starší.“

Zpráva TÜV Report 2023 uvádí i další údaje: Míra drobných poruch se rovněž mírně zvýšila (o 1,6 %), a to na 10,7 %, což odráží skutečnost, že pokud jde o drobné opravy, motoristé jim nevěnují příliš pozornost. Naopak o 1,8 % se snížil podíl vozidel, která se vracejí domů bez jediné závady.

Průměrné stáří vozidel poprvé překročilo hranici deset let. Je zřejmé, že význam starších vozidel pro bezpečnost silničního provozu roste a projevuje se i vyšší poruchovostí. Proto odborníci TÜV SÜD zaměřili svou pozornost na vozidla až deset let stará. Vzhledem k tomu, že i přesto obecně splňují emisní třídu Euro 5 nebo vyšší, mohou prozatím stále jezdit všude.

Stárnutí s grácií

Jak již bylo zmíněno, statistická analýza všech pravidelných technických kontrol (dle TÜV-Verband) provedených od července 2021 do června 2022 ukazuje, že motoristé, kteří hledají nový rodinný vůz, najdou spolehlivého společníka i v jedenáct let starém voze Mercedes třídy B. Totéž platí pro Golf Plus, který si i v pokročilém věku jedenácti let vysloužil pochvalu za nízkou míru závažných závad (17,4 %). Vůz však měl také poměrně málo najetých kilometrů (v průměru 105 000 km). Ještě výhodnější je jedenáctiletá Mazda 3, která se umístila na 17. místě s mírou závažných závad na úrovni 18,7 % a najetými 112 000 km. Pojďme se podívat také na vozidla business třídy. Na předních místech se neumístilo žádné z jedenáct let starých vozidel business třídy vyrobených společnostmi Benz, BMW a Audi, což je nepochybně způsobeno tím, že jsou používána jako firemní vozy, a tudíž mají odpovídající vyšší počet najetých kilometrů. Průměrný počet najetých kilometrů u takto starých vozů Mercedes třídy E je 176 000 km.

Větší úniky oleje

Nejčastějšími závadami, se kterými se odborníci setkávají, jsou poruchy světel, úniky oleje a problémy s nápravou. Například vadné světlomety má při první pravidelné technické kontrole 1,6 % vozidel. Dalších 0,5 %, tj. 45 000 vozidel, začne mít již po třech letech problémy s únikem oleje. Pokud jde o podvozek, svou stopu zde zanechávají dnes standardně vyžadované pokročilé konstrukce tlumičů. Míra závažných závad souvisejících s nápravami dosahuje 0,2 %. Při pravidelných technických kontrolách prováděných u vozidel starých sedm a jedenáct let se míra závažných závad souvisejících s odpružením náprav zvyšuje na 1,5 a 5,2 %. Za zmínku stojí také příčina celkového nárůstu poruchovosti, tj. skutečnost, že zejména starší vozidla nejsou tak dobře opravovaná a udržovaná jako dříve. Například v kategorii automobilů starých jedenáct let vzrostla poruchovost související s úniky oleje o 1,2 %, u světel o 0,3 % a u podvozků o 0,5 %. 

Hvězdy si vyměnily místa

Ale zpět k celkovým statistikám uvedeným ve zprávě TÜV Report 2023. Pokud jde o kvalitu, Mercedes třídy B se dostal na první místo s průměrnou mírou závažných závad pouhých 2,0 %, a odsunul tak GLC, svého většího bratra a loňského vítěze, na druhé místo (2,3 %). O stejné pořadí se dělí i vůz VW Golf Sportsvan/Plus, rovněž s poruchovostí 2,3 %. Na 4. místě je Audi Q3 s mírou závažných závad na úrovni 2,4 %. V loňském roce tuto pozici zastával vůz VW T-Roc, který nyní sklouzl na 5. místo.

Podívejme se, jak to vypadá na opačném konci tabulky: Opět nejhůře si vede Dacia Logan se stabilní chybovostí 11,6 %. Na předposledním místě se umístil vůz Dacia Dokker (10,8 %) a třetí od konce je VW Sharan s mírou závažných závad na úrovni 9,4 %. V kategorii rodinných dodávek se na nejnižších příčkách pohybuje také Ford Galaxy s poruchovostí 8,1 %. 

Picanto střídá na 1. místě Karla

Nejlepší ve své třídě: V třídě miniautomobilů přenechal Opel Karl medaili pro vítěze vozu Kia Picanto (3,6 %). V kategorii malých automobilů odsunula Honda Jazz (2,7 %) loňského vítěze Audi A1 na druhé místo, zatímco v nižší střední třídě vůz Mercedes třídy A (2,8 %) úspěšně obhájil první místo. Ve střední třídě připadlo první místo opět vozu Mercedes třídy C (3,3 %). Mercedes třídy B jako celkový vítěz ve třídě van dále posílil svou pozici (2,0 %), zatímco v kategorii SUV již počtvrté zvítězil vůz Mercedes GLC (2,3 %).

Sasko opět s nejnižší poruchovostí ze všech regionů TÜV SÜD

TÜV SÜD analyzuje svá data z německých spolkových zemí Bavorsko, Bádensko-Württembersko, Sasko a z Hamburku také na úrovni jednotlivých zemí. Výsledky za všechny kategorie dle stáří vozidel ukazují, že poruchovost je nejnižší v Sasku, kde dosahuje 15,6 %, následuje Bavorsko s 17,5 % a Bádensko-Württembersko s 19,4 %. Hamburk má nejvyšší poruchovost ze všech analyzovaných regionů, neboť v domovském regionu organizace TÜV Hanse bylo do servisu posláno se závažnými závadami 25,6 % všech vozidel.

Zprávu TÜV Report každoročně vydává sdružení německých organizací TÜV (TÜV-Verband), jeden z nejdůležitějších nezávislých průvodců pro řidiče a kupující v oblasti ojetých automobilů. TÜV Report přináší výsledky pravidelných technických kontrol prováděných všemi organizacemi TÜV v Německu – v současné době se jedná o více než 9,5 mil. pravidelných technických kontrol provedených od července 2021 do června 2022. Organizace TÜV SÜD jako přední poskytovatel těchto kontrol přispěla více než 4 miliony výsledků.