Zlatá pravidla zpětné vazby

Ilustrační snímek

Ano, poskytovat zpětnou vazbu je těžké – zvlášť když máme někoho kritizovat. To, že je něco těžké, však neznamená, že bychom se tomu měli vyhýbat. Manažeři se nejčastěji obávají, že řeknou něco, co by raději říkat neměli, a zaměstnanci na to budou reagovat příliš emotivně. Jak se tomu vyhnout? Největší světová výzkumná a vzdělávací instituce zaměřená na leadership – Center for Creative Leadership – doporučuje:

  1. Poskytujte zpětnou vazbu tak, abyste nehodnotili jednotlivce, ale konkrétní projevy jejich chování.

  2. Nebuďte příliš obecní, zpětná vazba musí být maximálně konkrétní.

  3. Mluvte za sebe. Nemaťte tím, že budete citovat někoho třetího, který vám něco řekl za zády ostatních.

  4. Neskrývejte negativní zpětnou vazbu mezi pochvaly. Vaši lidé nejsou hloupí.

  5. Nepoužívejte slova „vždy“ a „nikdy“. Zbytečně byste tím nutili druhé k obraně.

  6. Nehrajte si na psychologa, který dokáže odhalit příčiny chování druhých. Raději se ptejte.

  7. Nemluvte příliš dlouho. Dopřejte druhým chvíli času na zpracování informací, které od vás slyší.

  8. Nevyhrožujte ztrátou zaměstnání ani čímkoli jiným. Pouze byste tím zhoršili své vzájemné vztahy.

  9. Pozor na nevhodný humor. Sarkasmus není při sdělování zpětné vazby na místě.

  10. Nepodávejte svou zpětnou vazbu jako otázku, ale jako jasné konstatování.

-kk-

Zdroj: Center for Creative Leadership - oficiální stránky instituce Center for Creative Leadership (CCL®)
Zobrazit přehled článků ze zdroje Center for Creative Leadership