Zdravá přestávka, kterou potřebujete, když pracujete z domova

Když pracujete z domova, může být obtížné si udělat pauzu. Přerušení práce se vám může zdát kontraproduktivní. Některé typy přestávek mohou být ale nezdravé. Takže jak si udělat pauzu, která vás udrží výkonné?

Ilustrační snímek

Cal Newport, autor knihy Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World považuje přestávky za naprosto klíčové okamžiky pracovního dne, které je třeba si naplánovat. Pokud je nenaplánujete, váš mozek si v určitém okamžiku sám určí, kdy si dá pauzu, což vás může ve skutečnosti vyrušovat od práce daleko více. Začnete si zběžně procházet internet, číst zprávy nebo sms a budete méně produktivní, než kdybyste si pauzu naplánovali.

Neplánované pauzy podle Newporta oslabují sílu vůle, což nakonec vede k tomu, že si děláte více přestávek, než potřebujete, a jste neustále rozptylováni. Pokud ale víte, že si za hodinu dáte pauzu, můžete se nyní soustředit na práci a přestávku si více užít.

Změňte své nezdravé pracovní návyky. Můžete se například rozhodnout, že si každý den kolem poledne uděláte úmyslnou přestávku, abyste zjistili, jak se změní vaše produktivita i schopnost zvládat stres. Namísto sledování online médií se však zvedněte od počítače a běžte si například uvařit oběd nebo zajděte na procházku. Nestresujte se hrozícími termíny. Vymezte si přesný čas, který si dopřejete jen sami pro sebe.

Dostaňte pauzu na váš denní program. Zařaďte ji napevno do diáře a nenechte nikoho, aby vám váš čas pro sebe sebral (třeba kvůli naléhavé schůzce). Musí počkat. Pauza je vlastně schůzka s vámi samými. Je stejně důležitá jako kterákoliv jiná pracovní schůzka.

Newport upřesňuje, že během přestávky byste se měli vyhnout stejné kontextové oblasti vaší práce. Jinými slovy jiný druh práce odvede vaši pozornost více, než pokud necháte mozek chvíli odpočívat.

Tomuto typu přestávky se vyhněte

Jedna věc, která by nikdy neměla být považována za přestávku je třídění emailové korespondence. Řada lidí to dělá, protože to považuje za jakousi formu uvolnění – méně náročnou činnost, která je nerozhodí z pracovního konceptu, ale zároveň nemusí být příliš mentálně náročná jako jiné úkoly. Pokud se však podíváte na svou doručenou poštu, uvidíte spoustu zpráv, které nemáte čas naráz vyřešit. Podle Newporta tím jen ve svém mozku vytvoříte kognitivní katastrofu.

Otestujte si, jakou délku přestávky potřebujete, abyste si optimálně odpočinuli a mohli se vrátit zpět k práci. Zejména při práci na dálku je důležité umět tyto momenty vysledovat a dobře naplánovat. Buďte velmi opatrní, abyste co nejlépe využili čas, který máte k dispozici. Čím lépe se budete plánovat, tím výkonnější budete, aniž by vás to stálo mentální pohodlí.

 

-bb-

Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company