Vítejte rozdílné názory v týmu

Vytisknout

Manažer, který odmítá konflikty, může svému týmu hodně uškodit. Pokud vás tedy život ještě nenaučil, že konflikty mohou být i zdravé, zkuste začít následujícími pozvolnými kroky. Na serveru Psychology Today je popsala psycholožka a odbornice na zdravé řízení týmů Liane Daveyová.

„Jít do konfliktu – umět vyjádřit rozdílný pohled na věc, i když je to nepříjemné – je zásadním předpokladem efektivního fungování týmů,“ vysvětluje Daveyová. Rozdílné názory podporují inovace a růst, pomáhají předcházet rizikům. Pokud tedy na sobě pozorujete, že máte tendenci souhlasit s druhými jen proto, že se chcete vyhýbat konfliktům, vyzkoušejte tyto techniky:

1. Vyměňte „ale“ za „a“

Rozdílné názory nemusejí znamenat, že jeden z vás má pravdu a druhý ne. Zkuste svůj odlišný názor prezentovat tak, že vynecháte „ale“ a použijete „a“. Příklad: „Říkáte, že potřebujeme v rozpočtu rezervu pro uspořádání akce pro zákazníky a (nikoli ale) já si myslím, že bychom tyto prostředky měli investovat do školení zaměstnanců. Jaké tedy máme možnosti?

2. Mluvte hypoteticky

Zkuste požádat členy svého týmu, aby si představili určitý hypotetický scénář. Příklad: „Říkáte, že nemáme ty správné obchodníky pro spuštění vaší kampaně. Jak by tedy kampaň vypadala, pokud bychom je měli?

3. Ptejte se na důsledky

Nesouhlasit bez bližšího vysvětlení nemá smysl. Využijte otevřené otázky, abyste členy svého týmu inspirovali k přemýšlení o důsledcích. Příklad: „Když uvedeme náš produkt pouze na americkém trhu, jaký dopad to bude mít na naše zákazníky v dalších zemích?

4. Hledejte příčinu

Když s něčím nesouhlasíte, snažte se nejprve pochopit uvažování druhé strany. Otevřeně se ptejte, co je cílem navrhovaného řešení, možná pak najdete nějaké jiné. Příklad: „Musím přiznat, že mě překvapilo, co navrhujete. Jaký cíl tím sledujete?

-kk-

Zdroj: Psychology Today - americký portál a komunita odborníků z oblasti psychologie
Zobrazit přehled článků ze zdroje Psychology Today
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace