Umět se ptát je umění

Nemůžete vždy dostat to, co chcete, ale vaše šance se zvýší, když se naučíte ptát. Dobrý reportér klade takové otázky, že lidé odkrývají i to, co by normálně neřekli. Jako manažer se můžete zkusit takovému jednání přiblížit. Logicky přemýšlejte o vašich výzvách a o tom, jak mohou ovlivnit váš podnik. Potom vytvořte seznam otázek, které vám pomohou dostat se z místa, kde jste, k cíli. Nevynechejte žádný nápad, dávejte pozor, jaké odpovědi dostanete a pak můžete budovat cestu k úspěchu. K vytvoření chytrých dotazů, na které vám ostatní budou chtít odpovídat, potřebujete:
* být specifičtí – lidé jsou zaneprázdněni, proto je nezdržujte vysvětlováním okolností. Chtějí rovnou vědět, jak vám mohou pomoci. Definujte nejbližší výzvu, která vám brání v pohybu vpřed. Když budete přesní, lidé vám snadněji pomohou.
* uvědomit si, že žádat o pomoc je v pořádku – zbavte se obvyklé představy, že všechno musíte zvládnout sami. Žádost o pomoc není znakem slabosti, ale chytrý tah.
* pochopit, že kolem je spousta těch pravých lidí, kterých se můžete ptát – nikdy nemůžete vědět, kdo je schopen pomoci vyřešit váš problém. Začít můžete u lidí, kterým důvěřujete, kteří vám připadají zajímaví. Když vám nemohou pomoci, zkuste přistupovat k věci z jiného úhlu. Zdokonalujte své „pátrací“ schopnosti.
* nepoužívat stěžování si na něco jako skrytou žádost o pomoc – často si na něco stěžujeme a doufáme, že nám někdo nabídne pomoc, ale tudy cesta nevede. Změňte svou stížnost na přímou žádost o pomoc a uvidíte, že se vám dostane mnohem větší podpory.
* odstranit osobní aspekt tím, že budete žádat doporučení, nikoli odpovědi – zeptejte se: „Snažím se dosáhnout toho a toho. Znáte někoho, kdo by my s tím mohl pomoci?“
-ba-
Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com