Umělou inteligenci používá zatím jen 10% pracovníků. Čtyři důvody, proč byste měli své podřízené k využívání AI motivovat.

Umělá inteligence (neboli AI podle anglického výrazu „artifical intelligence“) je teď hojně skloňovaným tématem. Pokročilé nástroje, jako jsou grafické generátory nebo chatovací platformy v čele s ChatGPT, budí nadšení i rozpaky. Odborníci se nicméně vesměs shodují, že při správném použití mohou být tyto nástroje velmi užitečné pro celou řadu pracovníků. Neplatí tedy, že by nám roboti měli sebrat práci. Pokud pochopíme, jak tyto systému fungují, a naučíme se je využívat, mohou nám pomoci být v našich současných zaměstnáních efektivnější a produktivnější. Umělou inteligenci zatím v práci využívá jen desetina pracovníků. A zde jsou čtyři důvody, proč byste měli své podřízené k využívání AI motivovat a nikoliv je od toho odrazovat.

Ilustrační snímek

Důvod č. 1: Zvýšená efektivita práce

Jak uvádí Forbes, jednou z největších výhod umělé inteligence je její schopnost pomoci nám zvýšit efektivitu naší práce. To se týká především rutinních úkonů, které nevyžadují inovaci nebo kreativitu. Pokud například máme sadu dat a potřebujeme porovnat s jinou sadou, umělá inteligence je schopna tuto operaci bezchybně provést v řádu vteřin. My tak máme čas věnovat se důležitějším věcem, jako strategickému plánování nebo zákaznickému servisu. Boj proti umělé inteligenci v tomto kontextu je podobně absurdní jako boj proti kalkulačkám.

Důvod č. 2: Menší chybovost

Když umožníme umělé inteligenci, aby za nás prováděla rutinní úkony založené na jasných pravidlech, číslech a datech, výsledkem je menší chybovost. Tam, kde člověk může udělat chybu, počítač chybu nikdy neudělá. Podporujte tedy své podřízené v tom, aby umělou inteligenci k rutinní práci využívali. Je ovšem nutné omezit její použití na skutečně rutinní úkoly, které nevyžadují lidský vhled.

Důvod č. 3: Personalizace

Umělá inteligence má schopnost vzít velké množství dat, textu a obecně platných znalostí a přetvořit je podle potřeb zadavatele. AI tedy může posloužit například k personalizaci školení pro zaměstnance, k efektivnímu plánování práce či k přípravě individuálních strategií a plánů pro jednotlivé pracovníky.

Důvod č. 4: Informované rozhodování

AI dovede najít vazby mezi informacemi, kterých si člověk ne nutně musí vždy všimnout. To se hodí především ve chvíli, kdy jednotlivec stojí před nějakým rozhodnutím. Umělá inteligence mu tak může pomoci překonat své vlastní předsudky nebo emoce a rozhodnout se čistě racionálně a informovaně.

 

-mm-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com