Uhm, ehm...

Pravděpodobně jste zažili mluvčí, kterým jste chtěli věnovat pozornost, znemožnilo vám to však jejich neustálé „uhm“ a „ehm“. Možná máte při mluveném projevu stejný problém i vy sami. Lidé používají slovní a zvukové vycpávky z celé řady důvodů. Jedním z nejčastějších je mylné přesvědčení, že „ehm“ je lepší než mlčení. Ve skutečnosti takový člověk působí na své publikum nejistým, nepřesvědčivým a nepříjemným dojmem. Ztrácí důvěru a pozornost.

Článek přichází s několika tipy, jak se vyvarovat těchto vycpávek při online prezentacích, telekonferencích a dalších projevech „na dálku“. Stejná pravidla můžete aplikovat i na klasické projevy a prezentace.

- Udělejte pauzu. Jednoduše přestaňte mluvit. Nebojte se odmlčet. Mluvčí mají tendenci vnímat pauzy mnohem delší než posluchači. Jakmile dokončíte myšlenku, přestaňte mluvit, představte si, jak budete pokračovat, a novou větu začněte slovem, které má nějaký význam.

- Nehýbejte myší, když mluvíte. Nedělejte více věcí najednou. Je velmi obtížné soustředit se na to, co říkáte, když při tom budete hýbat myší, posouvat obrázky apod.

- Rozdělte svůj scénář nebo poznámky do menších částí. Tendenci vyplňovat „tichá místa“ vycpávkami míváme i proto, že se ztrácíme ve svých poznámkách. Máte-li scénář své řeči, neformátujte jej do dlouhých odstavců. Raději si připravte seznam krátkých bodů.

- Dopřejte si přestávku a nechte mluvit ostatní. Vytvářejte své prezentace tak, aby byly více konverzační.

- Cvičte se v práci s potřebnými nástroji. Těžko si udržíte soustředění na to, co děláte jako prezentující, pokud váš mozek propadne panice, které tlačítko stisknout a zda publikum vidí prezentaci tak, jak by mělo.

-kk-

Zdroj: BNET - americký server o managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje BNET