Studie: Oční kontakt může uškodit

Na každém školení prezentačních dovedností se mluví o tom, jak důležitý je oční kontakt spíkrů s posluchači, protože pomáhá získat pozornost a přesvědčit. Nový výzkum zveřejněný v časopise Psychological Science, který vydává americká organizace Association for Psychological Science, však ukázal, že oční kontakt může být i na škodu. Posluchači, kteří se dívají spíkrům do očí, se totiž dají hůře přesvědčit, zejména pokud již s něčím předem nesouhlasí.

Studie s názvem In the Eye of the Beholder testovala vliv očního kontaktu na přesvědčení posluchačů v několika experimentech. Ukázalo se, že čím déle se posluchači dívali do očí spíkrům na promítaných videích, tím méně byli přesvědčeni o jejich argumentech. Neprojevilo se to pouze u posluchačů, kteří již předem souhlasili s tím, co spíkři říkají.

Podle autorů to znamená jediné – oční kontakt může mít různý vliv na uvažování posluchačů v různých situacích. Zatímco v atmosféře důvěry a přátelství je žádoucí, v konfliktních situacích je spojen spíše s dominancí a zastrašováním. Jako efektivnější se ukázalo sledování úst namísto očí.

„Ať už jste politik nebo rodič, může vám pomoci, když si budete pamatovat, že oční kontakt se vám může vymstít, když se budete snažit přesvědčit někoho s jiným názorem,“ říká jedna z autorek, Julia Minsonová z Harvard University.

-kk-

Zdroj: Association for Psychological Science - portál americké neziskové organizace Association for Psychological Science (dříve American Psychological Society)
Zobrazit přehled článků ze zdroje Association for Psychological Science
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace