Stres je zabiják produktivity celého týmu. Jak jej eliminovat?

Eliminace nebo alespoň redukce stresu. To je jeden z hlavních úkolů týmového manažera. I když stres může být v určité menší míře užitečný, jelikož dodává pracovníkům energii a motivuje je k lepším výkonům, přemíra stresu má hluboké a dlouhodobé negativní následky. Ubíjí totiž produktivitu celého týmu, činí pracovníky nespokojenými a zvyšuje u nich riziko vyhoření či odchodu. Jak můžete z pozice manažera v týmu stres eliminovat? Přinášíme vám návod, jak na to.

Ilustrační snímek

Krok 1: Identifikujte zdroje stresu

Podle Science Daily je zaprvé nutné identifikovat, kde se vlastně zdroj bere. Tedy co jsou takzvané „stresory“. V jakých okamžicích se cítí pracovníci ve stresu? Co stres způsobuje, jak často a co je jeho skutečná příčina? V jakých konkrétních situacích se stres spouští zbytečně a co je možné udělat pro to, aby se tak nedělo?

Krok 2: Zjistěte, jak stres ovlivňuje práci vašich podřízených

Abyste mohli přemíru stresu ve vašem týmu řešit, musíte přesně vědět, jak stres vaše podřízené ovlivňuje. Jak moc vysoká je úroveň stresu a o jak závažný problém se jedná? Jedná se spíše o nárazové výkyvy, nebo jsou vaši podřízení vystaveni spíše dlouhodobému, chronickému stresu? A v čem podle podřízených stres nejvíce ovlivňuje jejich práci?

Krok 3: Najděte alternativní postupy, které vám pomohou zdroje stresu potlačit

S přihlédnutím ke zjištěním, které získáte poté, co si zodpovíte otázky položené v kroku 1 a 2, navrhněte způsob, jak stresory odbourat. Určete, které zdroje stresu jsou nejzávažnější a působí vašim podřízeným největší potíže. A následně vymyslete nové postupy a procedury, jak tyto stresory odbourat a jak dotyčné situace do budoucna řešit tak, aby pokud možno takový stres vašim podřízeným nezpůsobovaly.

Krok 4: Otvírejte častěji téma duševního zdraví se svými podřízenými

Posledním, ale neméně důležitým krokem je osvěta. Otevřete téma duševního zdraví a boje proti stresu se svými podřízenými. Nesnažte se zamést celý problém pod koberec a ignorovat ho. Ale naopak – veďte se svými podřízenými dialog a zjišťujte od nich, co by se mělo změnit, aby se jim pracovalo lépe. Stejně tak je seznamujte s kroky, které sami mohou učinit, aby se lépe dovedli postarat o své vlastní duševní zdraví.

 

-mm-

Zdroj: Science Daily - americký internetový magazín věnovaný vědě, technologiím a medicíně.
Zobrazit přehled článků ze zdroje Science Daily