Šťastnější manažer, šťastnější zaměstnanci

Průkopnická studie amerických univerzit Harvard a University of California San Diego potvrdila, že štěstí je nakažlivé. Zjistila, totiž že štěstí nezáleží jen na našem výběru a činnosti, ale také na výběrech a činnostech jiných lidí, které nemusíme ani znát, ale nacházejí se v naší blízkosti.

Toto zjištění nemohlo přijít ve vhodnější dobu. Pro manažery to znamená seriózní potvrzení toho, že jejich jednání ovlivňuje emoční zdraví ostatních. Jak tedy pozvednout optimismus v týmu, i když ekonomické podmínky nejsou zrovna růžové?

- Rozhodněte se povzbuzovat. Úkolem vůdce je šířit důvěru. Optimismus je stěžejní. Měli byste se soustředit na tu lepší stránku aktuálních událostí.

- Vybírejte si své chvilky. Přílišný optimismus v době snižování nákladů a propouštění může působit jako nerozumné riskování. Manažeři by proto měli dobře vybírat momenty, kdy přijít s povzbuzováním. Nevolte například okamžiky, kdy firma ohlásí propouštění nebo zveřejní nepříznivé údaje o zisku. Raději vybírejte momenty, kdy lidé potřebují zvláštní podporu, nikoli s sebou více hodit.

- Pokračujte v povzbuzování. Představte si například nešťastnou, ale hrdinskou výpravu legendárního polárníka Ernesta Shackletona do Antarktidy. Tento příběh je známý zejména tím, že se celá posádka nakonec zachránila, i když až 10 měsíců po ztroskotání. Méně známá už je však skutečnost, jak velkou pozornost věnoval Shackleton morálce. Sdílel svůj příděl potravin s nemocnými, staral se, aby všichni měli dostatečné oblečení a šířil důvěru, jak nejvíce to bylo možné.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review