Sociální interakce v práci (1/2): Na důstojnosti podřízených záleží

Pokud jste lídr, musíte vybrat ty správné osoby a umístit je do správné části hracího plánu v jedné obrovské šachové partii. I tak to jsou však stále lidi, nikoli figurky. A proto je třeba s nimi zacházet odpovídajícím způsobem.

Nepleťte si kolegy s šachovými figurkami

  • Jsou lidé ve vašem týmu velmi často nahrazováni?
  • Máte představu, kolik dětí mají dohromady lidé ve vašem týmu?
  • Odmítli jste někdy mluvit o stížnostech podřízených na dlouhou pracovní dobu nebo vyřizování telefonátů mimo pracovní dobu s tím, že je to normální a že stěžovatel při nástupu věděl, do čeho jde?

Zvláště v úzce specializovaných oblastech jsou lidské interakce často vnímány jako komplikace. Jenže je to naopak, mezilidské vztahy a interakce bychom měli vnímat jako výhodu. Ano, je to těžké, protože při práci na projektech se lidé spíše soustředí na úkoly než na ostatní lidi, podobně jako se soustředíme na tahy při hraní šachů.

Úspěch se totiž měří v tom, co se podaří dodělat, ve splněných cílech. A sociální interakce jsou tak leckdy považovány za zbytečnou ztrátu času, tvrdí článek na webu management-issues.com. Když se pak někdo pokusí zahájit přátelský rozhovor, riskuje, že bude považován za někoho, kdo nepracuje tak tvrdě jako ostatní.

Vnímejte kolegy z lidské stránky

Získáte tak hned několik výhod:

  • Lidé budou z týmu méně odcházet, takže nebudete muset neustále zapracovávat nováčky, a produktivita se tak zvýší.
  • Vaši lidé budou dost možná dělat víc než jen to, co se od nich očekává. Dobré vztahy se promítají do mimořádného úsilí. To znamená, že potenciální problémy budou prodiskutovány včas, budou pokládány i nesnadné a nepříjemné, ale velmi užitečné dotazy a v případě potřeby budou kolegové ochotni udělat něco navíc.

-jk-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues

Články v sérii

Aktuální

Sociální interakce v práci (1/2): Na důstojnosti podřízených záleží

Aktuální

Sociální interakce v práci (2/2): Jak je podporovat