První dojem nemusí být poslední

Vytisknout

Všichni víme, že první dojem je jen jeden. Jakmile poprvé zapůsobíme na druhé špatně, velmi těžko se špatného dojmu budeme zbavovat. Podle mezinárodního týmu psychologů pod vedením Bertrama Gawronskiho z kanadské University of Western Ontario se navíc špatného prvního dojmu dá zbavit jen v určitém kontextu, zatímco ve všech ostatních případech zůstane beze změny.

„Představte si, že máte v práci nového kolegu a váš první dojem z něho není příliš dobrý,“ vysvětluje Bertram Gawronski. „Za několik týdnů jej potkáte na večírku a uvědomíte si, že je to vlastně velice příjemný člověk. I když už víte, že váš první dojem byl špatný, další vnímání nového kolegy bude ovlivněno touto novou zkušeností jen v kontextech podobných večírku. Ve všech ostatních kontextech bude nadále převládat váš první dojem.“

Studie Bertrama Gawronskiho podpořila běžně pozorovanou skutečnost, že první dojem přetrvává. Zároveň však ukázala, že jej lze měnit pomocí různých kontextů. Pokud proto uděláme špatný první dojem, měli bychom se jej snažit napravit v co nejširším kontextu situací.

Budeme-li se ukazovat v dobrém světle jen v jednom a tom samém kontextu, se špatným prvním dojmem neuděláme nic.

-kk-

Zdroj: Psych Central - největší světový portál věnovaný duševnímu zdraví
Zobrazit přehled článků ze zdroje Psych Central
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace